Meldpunt Antikraak

07 november 2013

Veel jongeren of studenten die een huurwoning zoeken komen tot de conclusie dat het haast onmogelijk is om een betaalbare, sociale huurwoning te vinden. Je schrijft je in bij Woningnet, maar dan heb je misschien over 8 jaar die woning pas te pakken. Omdat je nu ook moet wonen kijk je weer verder. Misschien vind je iets tijdelijks, misschien vind je een antikraak-woning. Met een tijdelijk huurcontract heb je geen volledige huurbescherming, bij antikraak heb je een nog zwakkere uitgangspositie. Als je klaagt bij het antikraakbureau over ernstige lekkages in je kamer, kan je dan ook zonder pardon op straat worden gezet? Moet je alles maar over je heen laten komen zonder dat je op kan komen voor je eigen rechten?

Bij antikraak betaal je geen ‘huur’ maar een ‘vergoeding’ zodat je geen beroep kan doen op huurbescherming. Je hebt ook geen huurovereenkomst, maar een ‘gebruikersovereenkomst’. Soms heb je de beschikking over een heel luxe kantoorpand aan de Herengracht, maar je kan ook terechtkomen in een zeer slechte sloopwoning.

Bij antikraak is er veelal een erg korte opzegtermijn, loopt de beheerder soms onaangekondigd door je woning of betaal je toch nog wel een flink bedrag voor die oude sloopwoning.

De branche van antikraakbureaus, of leegstandbeheerders, heeft zich tegenwoordig verenigd, tevens dienen deze bureaus zich aan een keurmerk (pdf) te voldoen. Daarin staat oa dat de opzegtermijn minimaal 28 dagen is en dat de maandelijkse vergoeding niet meer mag zijn van € 165 of € 235 (incl. nutsvoorzieningen). Als je (aanzienlijk veel) meer betaalt dan kan dat in bepaalde gevallen worden aangemerkt als “huur” inclusief de daarbij behorende rechten (huurbescherming). Anitkrakers zélf hebben zich ook verenigd in de Bond Precaire Woonvormen.

De gemeente Amsterdam vindt het belangrijk dat ook mensen in antikraak toch enige basisbescherming krijgen, zie ook de site van de gemeente over antikraak. Bekijk ook de advertentie die de gemeente in enkele kranten plaatst.

Woon je antikraak en heb je klachten, vragen of opmerkingen? Laat het ons weten, samen kunnen we naar een oplossing zoeken. Wij zijn er voor jou, we helpen je op te komen voor jou positie. Bel ons (020-5230199), mail ons (meldpunt@wswonen.nl) of stuur een twitterbericht naar http://twitter.com/verhuurgedrag

 

 

Artikel delen:

!WOON

Mobiele versie afsluiten