Onderhoud, klachten en verbetering

Een goede kwaliteit van de woning is belangrijk voor elke bewoner. Goed onderhoud, comfort en liefst zo energiezuinig mogelijk. Want dat is prettig, goed voor de portemonnee en voor het klimaat.

Als huurder mag u verwachten dat uw verhuurder de woning goed onderhoudt. Omgekeerd, als uw verhuurder achterstallig onderhoud wil uitvoeren dan bent u als huurder verplicht om medewerking te verlenen. Bijna al het onderhoud komt zonder huurverhoging voor rekening van de verhuurder. Als u wensen heeft tot verbetering van de woning, dan kunt u de verhuurder een redelijk voorstel doen. Bijvoorbeeld het aanbrengen van isolatie tegen een beperkte huurverhoging, die u terug verdient met lagere stookkosten. De woning wordt beter en comfortabeler, daar heeft iedereen baat bij. Als u in een pand of complex woont met meer woningen van dezelfde eigenaar dan kunt u het beste een voorstel samen met uw buren indienen. !WOON kan u helpen, zowel om achterstallig onderhoud opgelost te krijgen als om een redelijk voorstel op te stellen.

Bent u eigenaar-bewoner in een appartement, dan bent u in het algemeen verantwoordelijk voor het onderhoud ín de woning, en de gezamenlijke eigenaren via de VvE voor de gezamenlijke delen van het gebouw. Ook hier kunt u verbeteringen het beste samen met uw buren uitwerken en in dit geval aan de VvE voorstellen.

Als eigenaar-bewoner van een eengezinswoning moet en kunt u in het algemeen alles zelf regelen, tenzij daar met de buren andere afspraken over zijn.

Op de volgende pagina’s in dit hoofdstuk leest u meer. Zie het menu hiernaast.

Artikel delen:

!WOON

Mobiele versie afsluiten