Woon ik in een slapende VvE? Hoe kom ik daar achter? Beantwoord de onderstaande vragen:
Is er jaarlijks een ledenvergadering?
Is er een opstalverzekering?
Wordt er gespaard voor toekomstig onderhoud?
Heeft de VvE een eigen bankrekening?
Is er een bestuur en is dat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel?
Heb je één of meerdere vragen met nee beantwoord dan kan het zijn dat je in een slapende, inactieve of stille, VvE woont. Verschillende termen die aangeven dat de VvE niet goed (genoeg) functioneert. In de praktijk zien we vaak dat met name kleine VvE’s veel informeel regelen. De noodzakelijke dingen gebeuren, maar niet helemaal volgens de regels. Dit gaat vaak jaren goed, tot het op een dag toch helemaal fout loopt. Ruzies en conflicten liggen dan op de loer. Een slapende VvE kan voor allerlei problemen zorgen voor de huidige en toekomstige eigenaar/ bewoner. Dus het belangrijk dat deze wordt geactiveerd!
!WOON ontwikkelde een stappenplan voor de slapende VvE. Waar moet je allemaal aan denken als je je slapende VvE wilt wakker schudden?
Op onze website is veel informatie te vinden over het reilen en zeilen van een VvE, klik op de linkjes in de tekst en vind meer informatie.
Zoek eerst alle stukken van de VvE bij elkaar, zoals de splitsingsakte, het splitsingsreglement, het huishoudelijke reglement (indien aanwezig) en stukken uit het verleden, zoals jaarverslagen, begrotingen, notulen, etc. Als het goed is heb je bij de koop van je appartement een (digitale) kopie van de splitsingsakte ontvangen. Heb je de splitsingsakte niet (meer) in je bezit? Dan kun je deze tegen een vergoeding opvragen bij het Kadaster.
Misschien is jullie VvE in het verleden wel actief geweest en is er nog een, weliswaar niet actief, bestuur. Via de website van de Kamer van Koophandel kun je nazoeken of de VvE daar is ingeschreven. Je moet de exacte naam invoeren, die vind je terug in de splitsingsakte. Vind je de VvE, dan kun je voor een klein bedrag de inschrijving opvragen, de huidige bestuursleden moeten daarin vermeld staan.
Inventariseer wat er binnen de VvE al wel geregeld is en welke afspraken er zijn gemaakt. Maak ook een overzicht van welke afspraken nog gemaakt moeten worden. Denk hierbij aan gezamenlijke kosten, sparen voor onderhoud (het reservefonds, is sinds 1 januari 2018 verplicht), onderhoudsplanning (het MJOP), de hoogte van de periodieke bijdrage, de verzekeringen, een bankrekening op naam van de VvE. Maar ook welke lopende contracten er zijn afgesloten. Denk hierbij aan de schoonmaak gemeenschappelijke ruimtes, periodieke controle van de gemeenschappelijke verwarmingsketel of de lift en de verzekering(en) van het gebouw.
Schrijf een vergadering uit waarbij je alle eigenaren uitnodigt (zie voorbeelddocument 1 of 2 in het scherm hieronder). Bij de uitnodiging voeg je een agenda (voorbeelddocument 3) waarop alle punten staan waarover beslissingen genomen moeten worden. Stuur met de uitnodiging ook een machtigingsformulier (voorbeeld document 4) mee, zodat zo veel mogelijk stemmen tijdens de vergadering aanwezig c.q. vertegenwoordigd zijn.
Vergader met je mede-eigenaren en loop alle onderwerpen van de agenda af. Inventariseer van te voren met welke meerderheid van stemmen bepaalde beslissingen genomen moeten worden. Tijdens de vergadering moet de presentielijst (voorbeeldformulier 5) ingevuld worden, zodat achteraf aangetoond kan worden dat rechtsgeldige besluiten zijn genomen.
Maak notulen van de vergadering waarin per agendapunt wordt beschreven wat er is afgesproken.
Ga aan de slag met de door de vergadering genomen besluiten.
Naast kleine zijn er ook grote VvE’s die niet optimaal functioneren. Er is bijvoorbeeld geen betrokkenheid van eigenaren, de vergaderingen worden slecht bezocht, er zijn weinig of geen commissies, het kost veel moeite om (nieuwe) bestuursleden te vinden. Dan is het belangrijk na te denken over hoe je leden kunt betrekken bij de VvE, want een VvE ben je samen! Als er in de (nabije) toekomst belangrijke beslissingen moeten worden genomen over bijvoorbeeld verduurzaming van het gebouw, plaatsen van zonnepanelen, elektrificeren van de parkeergarage en er is een actieve VvE met betrokken leden zal dit het besluitvormingsproces vereenvoudigen!
Artikel delen:
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Telefoon 020 5230 130 ma t/m vr van 9.00 tot 17.30 of mail via ons vragenformulier
!WOON helpt met alle vragen over huren en wonen. We hebben spreekuren in Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Diemen en Haarlem. In Zaanstad hebben we een meldpunt Problemen met verhuurders. We helpen per mail, telefoon, op afspraak en op spreekuren. We hebben ook speciale spreekuren om mensen te helpen met zoeken op woningnet. Kijk hieronder wat in uw buurt van toepassing is.
Woont u niet in Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Diemen, Zaanstad, Ouder-Amstel of Haarlem en bent u lid van de Woonbond, dan kunt u terecht bij de Woonbond Huurderslijn.
Rood: vestigingen van !WOON. Groen: overige spreekuurlocaties. Klik op de pijl voor adres, spreekuurtijden en contactgegevens. Google maps
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Artikel delen: