Voorzieningen; hoe maakt een bewoner daar gebruik van?
26 oktober 2016 - Haidy Bijnaar van MeerMaatjes organiseerde in opdracht van Stadsdeel Zuidoost een themabijeenkomst ‘Effectief gebruikmaken van zorgvoorziening’ op 24 oktober 2016. In de EGK-buurt zijn allerlei zorgvoorzieningen, maar er is gebleken dat bewoners hiervan niet goed op de hoogte zijn. In de Bonte Kraai in Kraaiennest werden bewoners op een informele wijze en in een intieme setting over het aanbod van gratis voorzieningen en collectieve verzekering in de wijk geïnformeerd. Daarnaast werd er een inventarisatie van de behoeftes gedaan.
Voor de zorg en welzijn zijn allerlei voorzieningen. De Gemeente Amsterdam biedt ‘Pak je kans’ aan voor bewoners met een laag inkomen. Bewoners kunnen gratis een stadspas aanvragen en met korting bij Henny Plezier sporten. Ook kan er een collectieve verzekering bij Zilverenkruis worden aangevraagd waar de Gemeente Amsterdam de aanvullende verzekering gratis aanbied. Zo is er tal van voorzieningen waar bewoners aanspraak op kunnen maken. Dit aanbod lijkt nog onvoldoende bekend bij de bewoners te zijn. Verder lichtte Sadhana Behari van het gebiedsteam Bijlmer Oost toe, dat er sinds vorige week een website ‘Snap je brief’ was gelanceerd. Gebleken was namelijk dat bewoners moeite hadden met het begrijpen van de inhoud van een brief. Heel terecht werd er door een bezoeker opgemerkt dat brieven voor Hbo’ers pas te begrijpen waren en er totaal geen rekening met opleidingsniveau van de bewoners werd gehouden. Ook merkte hij op dat door de digitalisering ook een hoop mensen niet worden bereikt. Sadhana Behari gaf aan dat BOOT daar ook een rol in kan spelen om mensen verder te helpen. Het Sociaal Loket in het Stadsdeel, waar een aantal aanbieders onder andere Wijksteunpunt Wonen de bewoners te woord staan gaat met 3 locaties meer worden uitgebreid. Dorien Groeneveld van VENZO , ook een aanbieder, vertelde hierover. Henk van de Belt introduceert de website ZOwijzer.nl voor de buurtbewoners van EGK buurt. Buurtbewoners kunnen informatie krijgen over hulp, zorg, advies, gratis maaltijdservice en sociale activiteiten. Dit digitale platform was o.a in het leven geroepen om jongeren en ouderen uit een sociale isolement te krijgen. Deze website was naar circa 100 verschillende talen te vertalen. MeerMaatjes had de avond goed verzorgd en hierdoor konden de bewoners informatie over zorg en wonen ophalen en dat werd als prettig ervaren.
Artikel delen: