Akkoord servicekosten OurCampus – OurDomain Diemen

30 april 2024

De bewonerscommissie van OurCampus en OurDomain Diemen heeft een akkoord bereikt met verhuurder Greystar  over de afrekening van servicekosten. !WOON stond de commissie bij in het overleg. De afspraak geldt niet alleen voor de 170 huurders die een procedure bij de huurcommissie zijn gestart, maar voor alle huurders in het complex. Dus ook voor de huurders met een woning in de vrije sector. De afspraak geldt voor 2021, 2022 en 2023. Duizenden studenten en young professionals krijgen nu geld terug. Een enorm resultaat.

Over de jaren 2021 tot en met 2023 krijgen de huurders € 8 per maand terug. Voor de mensen die een procedure startten geldt het ook voor 2020. De huurders betalen verder niet meer de maandelijkse bijdrage van € 10 voor de fietsenstalling. De kosten voor meubilering gaan met terugwerkende kracht ongeveer €22 per maand omlaag vanaf met moment dat de spullen ouder dan 5 jaar zijn.

Daarnaast is voor de toekomst afgesproken dat alle service en diensten helder inzichtelijk en afgerekend worden op daadwerkelijk gemaakte kosten. Dit maakt de kosten transparant, waardoor bewoners ze in de toekomst bij een verschil van inzicht aan de huurcommissie kunnen voorleggen.

Procedures bij de Huurcommissie

De bewonerscommissie van het complex en !WOON kregen vorig jaar geen gehoor bij de verhuurder over hun bezwaren tegen de afrekening servicekosten. Daarop riep de bewonerscommissie huurders op een procedure te starten bij de huurcommissie. In minder dan 12 dagen wist zij ruim 170 huurders te motiveren om 240 zaken te starten, een bijzonder resultaat voor zo’n korte tijd.

Voor de volgende jaren en voor alle andere bewoners zouden vervolgens nog veel meer procedures opgestart moeten worden. Daar zag ook de verhuurder tegenop. Zij wilden geen toestanden zoals bij Change=. Begin dit jaar zijn partijen daarom toch weer samen om de tafel gaan zitten om te kijken of er in gezamenlijk overleg een oplossing te vinden was. De kostenposten zijn stuk voor stuk tegen het licht gehouden aan de hand van afspraken en facturen. Verschillen van inzicht bleven op sommige posten bestaan, maar die zijn afgewogen en uiteindelijk kwam er een overeenkomst uit de bus. Met dit akkoord ontvangen huurders nu direct een teruggave van een deel van de servicekosten zonder eindeloze procedures.

Mark Dzoljic , voorzitter van de bewonerscommissie van OurCampus / OurDomain Diemen  “Een langlopend proces over de servicekosten komt nu ten einde. Voor duizenden studenten en Young Professionals is nu een oplossing gevonden. Dit succes is geheel te danken aan de bewoners die met onze handleidingen ruim 240 zaken gestart zijn in minder dan 12 dagen. Elk uur telde in die kostbare periode vlak voor de deadline. Dankzij hun inzet konden wij, samen met stichting !WOON, om tafel gaan met onze verhuurder. Greystar heeft hier een ander pad gekozen dan veel andere verhuurders. In plaats van jarenlang te procederen bij de kantonrechter en verhoudingen met huurders verder te verzuren besloten ze een nieuw hoofdstuk te beginnen door zelf met een voorstel te komen. Er is nog veel werk te doen en de bewonerscommissie zal zich blijven inzetten voor de belangen van hun bewoners in Diemen.”

Vragen over servicekosten?

Zie de pagina op onze website hieronder. Heb je verdere vragen? Neem dan contact met ons op als je in Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Diemen, Haarlem of Zaanstad woont.

 

Servicekosten: voorschot afrekenen – werkelijke kosten

Artikel delen:

!WOON

Mobiele versie afsluiten