Een sociale APK voor je woongebouw? Wij helpen je op weg

02 september 2025

Samen wonen is prettig want goede buren maken een fijn thuis. De stad ben je met elkaar, je geniet van de voordelen dat je altijd aanspraak hebt, sociale reuring, je pakketjes worden aangenomen en er iemand is die een oogje in het zeil houdt als dat nodig is. Samen draag je zorg voor de openbare of gedeelde ruimte. Meestal gaat dat vanzelf. Soms kan het voorkomen dat de situatie verandert, dan kun je gebruik maken van een sociale APK.

Een sociale APK voor je woongebouw? Wij helpen je op weg

Wonen doe je niet alleen. Zeker niet in een complex met gedeelde ruimtes, gezamenlijke binnentuinen of een diverse groep bewoners. Net zoals gebouwen technisch onderhoud nodig hebben, verdienen ook de sociale verhoudingen in een woongebouw periodiek aandacht. Daarom bieden wij vanuit Team Sterke Buurten een sociale APK: een check-up van de samenwerking, communicatie en het samenleven in een woongebouw.

Of het nu gaat om spanningen, onduidelijke afspraken of juist de wens om samen initiatieven te nemen, wij ondersteunen bewoners om samen weer grip te krijgen op hun directe woon- en leefomgeving.

Wat is een sociale APK

Onze aanpak is altijd maatwerk. Soms betekent het een bemiddelgesprek tussen bewoners of tussen bewoners en de corporatie. Soms zijn nieuwe afspraken over het gebruik van algemene ruimtes nodig. En soms zit er juist energie in het gebouw die we helpen organiseren, via bijvoorbeeld de “In Gesprek Met”-methode: een beproefde manier om bewoners gezamenlijk te laten ontdekken wat zij belangrijk vinden en wie daarbij welke rol wil pakken.

Wat levert het op?

  • Beter onderling contact en meer begrip
  • Heldere afspraken over gezamenlijk gebruik van ruimtes
  • Verminderen of voorkomen van conflicten
  • Sterkere bewonersinitiatieven
  • Betere samenwerking tussen bewoners en corporatie

Voorbeelden uit de praktijk *de namen van de wooncomplexen zijn geanonimiseerd

  • Nieuwbouwcomplex Zaandam: Direct na oplevering van de nieuwe wooncomplexen hebben we bewoners begeleid bij het opbouwen van een community. Vanuit energie en initiatief zijn gezamenlijke activiteiten ontstaan en zijn de eerste bewonerscommissies gevormd.
  • 4-toren complex met mensen met een zorgvraag – 4 jaar na oplevering:  In een complex met 4 gedeelde ruimtes, bedoeld als verlengstuk van de woning, hebben we bewoners ondersteund bij het maken van leefregels, het voeren van gesprekken over spanningen en het vormen van een team dat nu samen verantwoordelijkheid neemt voor het gebruik van de ruimtes.
  • Seniorenflat in Amsterdam Zuidoost: Via bemiddeling hebben we gewerkt aan meer harmonie. Bewoners zijn weer met elkaar in gesprek, en met onze hulp is er een nieuwe, officiële bewonerscommissie opgericht. Ook is er een plan gemaakt om de gemeenschappelijke ruimte stapsgewijs open te stellen, met draagvlak en vertrouwen.
  • Wooncomplex in Westelijk Havengebied: In deze gedeelde binnentuin ontstonden spanningen over gebruik en beheer. Samen met bewoners hebben we leefregels opgesteld en het gesprek gefaciliteerd, waardoor de sfeer en het gebruik van de ruimte verbeterden.
  • Gemengde VvE in Amsterdam West: Net als veel VvE’s had deze VvE problemen met de werking als vereniging. Hier kwamen leden komen niet op vergaderingen, mensen weten niet hoe het werkt en huurders voelen geen invloed. Wij hebben ze ondersteund met het organiseren van hun vereniging door enerzijds te werken aan een werkbare samenwerkingsstructuur en anderzijds de doe-kracht aan te zwengelen.

Iets voor jouw woongebouw?

Samen bouwen aan een veerkrachtige en betrokken woongemeenschap? Wij denken graag mee over een duurzame investering in prettig samenleven.

We kunnen gevraagd worden door bewoners, georganiseerde bewonersgroepen en corporaties. Hoewel we in afstemming werken met de corporatie werken we ten alle tijden bewonersgestuurd.

Amsterdam voert als eerste gemeente buurtplatformrecht in

Artikel delen:

!WOON