Voorzieningen aan en rond de woning

Als aanpassingen aan de woning nodig zijn  kan de bewoner een vergoeding aanvragen op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Dit is mogelijk als:

  • U of uw kind kan zich door een handicap of een beperking niet meer goed redden in huis.
  • Uw kind met een beperking verblijft langdurig in een zorginstelling (in of buiten Amsterdam) en kan alleen bij u logeren of op bezoek komen als uw woning wordt aangepast.

Voorbeelden van mogelijke aanpassingen:

  • deuren verbreden
  • verlagen van drempel buitendeur
  • verlagen van granito badkamerdrempel
  • traplift plaatsen (één verdieping vanaf de begane grond)
  • plateaulift plaatsen
  • woonhuislift plaatsen
  • tuin toegankelijk maken
  • terras egaliseren/ophogen
  • automatische deuropener en handzenders (afstandsbediening) installeren
  • oplaadpunt scootmobiel

Gemeenschappelijke ruimte van flat of wooncomplex aanpassen
Voor gemeenschappelijke ruimten (entree, trapportaal, portiek) van een flat of wooncomplex zijn er de volgende middelen:

  • automatische deuropener
  • hellingbaan vanaf de openbare weg naar de ingang
  • aanpassen van de bestrating voor scootmobiel of (elektrische) rolstoel

Uitleg over de regeling in de gemeente Amsterdam vindt u hier.

 

WMO Verhuiskostenvergoeding

Als de huurder moet verhuizen vanwege zijn of haar gezondheid, kan een tegemoetkoming in de verhuis- en inrichtingskosten worden aangevraagd. De voorwaarden om voor de regeling in aanmerking te komen zijn:

  • De woningzoekende heeft een langdurige, aantoonbare beperking in het normaal gebruik van de woning, bijvoorbeeld met het traplopen. Daardoor is het medisch noodzakelijk om uit de huidige woning te verhuizen.
  • De woningzoekende staat ingeschreven als inwoner van Amsterdam (op de woning die niet meer geschikt is)

Aanvragen van de vergoeding in Amsterdam

A. De woningzoekende neemt telefonisch contact op met de Wmo Heldesk: 0800 0643 Tijdens dit gesprek zal de medewerker van de Helpdesk vragen naar de persoonlijke situatie van de woningzoekende. Het is dus belangrijk dat degene goed kan uitleggen wat de persoonlijke situatie is en waarom een verhuizing noodzakelijk is. Let op: voor dit gesprek moet de woningzoekende zijn Burgerservicenummer bij de hand hebben.
B. Na dit telefonisch gesprek neemt de gemeente de aanvraag in behandeling en volgt er een aanvullende afspraak om de aanvraag definitief te maken. Een medewerker van de Wmo Helpdesk neemt zelf contact op met de woningzoekende om deze afspraak te maken. Let op: Afhankelijk van de persoonlijke situatie kan de woningzoekende gevraagd worden verschillende documenten mee te nemen (GGD verklaring bijvoorbeeld) naar dit gesprek.

!WOON