Op het spreekuur.. onderhoud

18 september 2009

Onlangs bezocht een jong stel het woonspreekuur. Ze wonen sinds een jaar in De Pijp en verwachten binnenkort hun eerste kind. Een jaar geleden tilden ze niet zo zwaar aan de lekkages in de woning: ze waren allang blij dat ze  iets hadden gevonden. Maar nu, met de kleine op komst, willen ze dat hun verhuurder eindelijk eens wat aan de onderhoudsgebreken doet.

Gelukkig geeft de wetgever deze huurders verschillende mogelijkheden om hun verhuurder tot actie te bewegen. Immers, net zoals de huurder de verplichting heeft om aan zijn betalingsverplichting te voldoen, is de verhuurder verplicht om onderhoudsklachten te verhelpen. Doet de verhuurder dat niet, dan is hij in gebreke. Een beproefd middel bij achterstallig onderhoud is de procedure bij de huurcommissie: als de verhuurder niet binnen zes weken op verzoek van de huurder de onderhoudsgebreken herstelt, kan de huurcommissie de huurprijs drastisch verlagen. De verlaagde huur geldt tot het moment dat de verhuurder alsnog het gebrek verhelpt.

Maar niet alle verhuurders zijn gevoelig voor een huurverlaging. De huurder heeft ook de mogelijkheid om het ‘hogerop’ te zoeken. Bij de kantonrechter kan het herstel van de gebreken worden afgedwongen. Als blijkt dat de verhuurder nalatig is, kan de kantonrechter een dwangsom uitspreken en de verhuurder veroordelen om aan de huurder een boete te betalen, zolang de onderhoudsgebreken blijven voortbestaan. De praktijk leert dat de verhuurder het meestal niet zover laat komen: vaak is de dreiging met deze procedure voldoende om hem tot actie te bewegen.

Er is ook nog een derde mogelijkheid om een einde te maken aan onderhoudsgebreken. De wetgever geeft de huurder de mogelijkheid om gebreken zelf te herstellen en de kosten daarvan bij de verhuurder in rekening te brengen of deze te verrekenen met de lopende huurbetalingen. Deze mogelijkheid is minder geschikt als er kostbare werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, maar kan een uitkomst zijn bij minder ingrijpende, maar toch hinderlijke gebreken.

Het stel dat het spreekuur bezocht koos voor een combinatie van de eerste twee methodes: er werd een procedure bij de huurcommissie in gang gezet en tegelijk werd de verhuurder een gang naar de kantonrechter in het vooruitzicht gesteld. Dat leidde niet snel daarna tot succes. De verhuurder ging weliswaar niet tot herstel van de gebreken over, maar bood de huurders een andere woning aan, niet ver uit de buurt.

 

Guido Zijlstra

Ook last van onderhoudsgebreken? Bezoek een van de spreekuren van het Wijksteunpunt Wonen: iedere woensdagochtend van 09.00 tot 12.00 uur en donderdagavond van 19.30 tot 21 uur, Gerard Doustraat 133.

Artikel delen:

!WOON