Gedragscode splitsen moet huurders beter beschermen

23 december 2009

Per 1 april 2009 is de Gedragscode splitsen Amsterdam in werking getreden.
Vanaf dat moment is het verplicht voor een eigenaar om, bij de aanvraag voor de splitsing, een ondertekend exemplaar van de gedragscode in te leveren. In de gedragscode staan een aantal regels over het omgaan met huurders. De gedragscode geldt alleen voor aanvragen van na 1 april 2009.

Overeenkomst met huurder verplicht
Eén van de belangrijke onderdelen van de gedragscode is dat er een intentieovereenkomst met de huurders van het te splitsen pand wordt gesloten. Deze overeenkomst heeft betrekking op de te volgen procedure bij het splitsen, het procesverloop, de eventuele verbouwing en de gevolgen daarvan (bijvoorbeeld voor de huur in het geval er woningverbeteringen worden aangebracht).

Door allerlei incidenten krijgen verhuurders een slechte naam. Huurders worden weggepest als de huisbaas het pand per verdieping wil verkopen (alleen een lege etage is interessant voor een mogelijke koper) , panden worden eindeloos doorverkocht als speculatieobject en huurders weten niet waar ze aan toe zijn. Ook in Oost/Watergraafsmeer is regelmatig sprake van problemen en intimidatiepogingen naar huurders rondom splitsen. Zolders worden zonder instemming van huurder afgepakt en gesloopt, huurovereenkomsten worden opgezegd en verbouwingen in het kader van splitsen duren eindeloos waardoor huurders langdurig met overlast te maken hebben.

Informatieplicht en instemming
Huiseigenaren die een splitsingsaanvraag willen indienen moeten dat aan de huurders meedelen en hebben een informatieplicht richting hun huurders voor wat betreft alle voor huurders belangrijke informatie, aldus de gedragscode. Ze moeten met hun huurders overleggen over gewenste veranderingen aan de woning en samen een overeenkomst tekenen. De gemeente staat niet toe dat panden met achterstallig onderhoud worden gesplitst. Vaak wil de eigenaar zelf ook de woningen opknappen om de verkoop te bevorderen. Daarvoor is de instemming van de huurder nodig, want die ondervindt ook overlast van de werkzaamheden. Daarom is het van groot belang dat daar goede afspraken over worden gemaakt. Tevens is in de code vastgelegd dat huurders niet onder druk mogen worden gezet om hun huurwoning te kopen, noch om de huurovereenkomst te beëindigen.

Geschillenregeling
Aan de Gedragscode is ook een geschillenregeling opgehangen. Wordt een klacht gegrond verklaard dan is het mogelijk dat een eigenaar sancties krijgt opgelegd door de Geschillencommissie Gedragscode splitsen, die de klachten afhandelt. Sancties kunnen o.a. bestaan uit een boete, een schadevergoeding voor de huurder tot een maximum van € 1500,- of een besluit eigenaar te verwijderen uit de lijst van deelnemers voor 3 jaar. Dat wil zeggen dat deze eigenaar voor 3 jaar niet meer mag splitsen. Klachten voor de geschillencommissie kunnen het best via Wijksteunpunt Wonen worden ingediend. Dat is namelijk stukken goedkoper als dat een huurder zich direct tot de geschillencommissie wendt.

De hoop is dat de gedragscode huurders beter zal beschermen. Of dit ook gaat gebeuren, moet de praktijk uitwijzen.

Voor meer informatie en ondersteuning bij splitsen kunt u zich wenden tot Wijksteunpunt Wonen. Via de website van de dienst Wonen, Zorg en Samenleven is de volledige gedragscode te downloaden.

Artikel delen:

!WOON