Uit de praktijk van het WSWonen afl II Toch niet op straat

24 mei 2015 - Huurder neemt met een in eerste instantie onduidelijke mededeling contact op met het WSWonen Zuid. Alles is al geregeld, ze wil gaan verhuizen naar een beter passende woning. Enige maanden later neemt de sociaal raadsman contact op met het WSW. Hij meldt dat de woning van huurder ondertussen verkocht is en dat de verhuurder de huurder weg wil hebben. Ook blijkt dat huurder door problemen met haar gezondheid de situatie en de eventuele gevolgen niet goed kan overzien. Huurder wil ook wel weg, maar het aanbod dat is gedaan is slechts tijdelijk. Verhuurder heeft huurder gevraagd een verklaring te ondertekenen dat ze afstand doet van haar woning. De sociaal raadsman is terecht bezorgd over deze ontwikkeling. Het gevolg van het opzeggen van de huidige huurovereenkomst zou zijn dat huurder haar wachttijd bij Woningnet kwijt raakt en een passende sociale huurwoning niet meer bereikbaar is, zodat huurder op straat komt te staan. Er wordt dringend geadviseerd even ‘pas op de plaats’ te maken en geen handtekening te zetten.

Het WSWonen neemt contact op met de eigenaar. Het bleek dat deze op basis van een uitleg van woningnet er van uit ging dat de verhuizing naar een wisselwoning geen problemen voor de wachttijd zou opleveren. Maar woonduur is gebaseerd op de huidige woning. Zodra huurder haar huurcontract op zou zeggen om definitief te vertrekken is haar woonduur verdwenen. Na 1 juli vervalt de woonduur en geldt alleen de inschrijfduur. Het klopt dat woonduur gaat vervallen, maar gelukkig is er een overgangsregeling voor mensen die zich voor 1 juli hebben ingeschreven en hun woonduurgegevens correct hebben ingevuld. Zij behouden nog 15 jaar hun woonduur als wachttijd. Maar ook hier blijft gelden: wie verhuist verliest de opgebouwde woonduur-jaren. Behoud van deze jaren is essentieel voor de zittende bewoonster om nog bij leven kans te maken op een andere woning.

De eigenaar wil in gesprek over een renovatie. In dit proces wordt huurder bijgestaan door het WSWonen, wat leidt tot een renovatie-overeenkomst. De voorzieningen waar huurder geen behoefte aan heeft worden aangebracht zonder een huurverhoging. De gebreken die in de woning zijn ontstaan door de bouwactiviteiten in de omliggende woningen worden opgelost. Huurder zoekt ondertussen door naar een passende aanleunwoning, daarbij iets te enthousiast geholpen door de verhuurder, die uit naam van huurder via Woningnet op woningen reageerde. Het wachtwoord is inmiddels gewijzigd.

Nadat de handtekeningen onder de renovatie-overeenkomst zijn gezet, komt er een bedankmailtje van de verhuurder binnen bij het WSWonen voor de begeleiding van de huurder. En nu maar hopen dat huurder snel een passende aanleunwoning vindt.

Met dank aan de alerte sociaal raadsman

Artikel delen:

!WOON