Vergissing is menselijk, afl I: Waar is mijn balkon?

27 september 2016

Huurder maakte samen met het wijksteunpunt wonen een puntentelling. Hieruit bleek dat er net iets te veel huur betaald werd. En dus werd de huurcommissie ingeschakeld. Ook zij kwamen bij de woningopname tot een lagere maximale huur dan er betaald werd. De verbazing was echter groot toen de verhuurder bij de daaropvolgende zitting van de huurcommissie meldde dat we vergeten zouden zijn een balkon te tellen. De huurcommissie oordeelde dan ook dat er geen sprake kon zijn van een huurverlaging.

De huurder was stomverbaasd en keek nog eens uit het raam: er zat toch écht geen balkon. Dan zijn er twee routes te bewandelen:

a) gebrekenmelding sturen: Waar is mijn balkon gebleven, wilt u dat terugplaatsen?

b) De verhuurder overtuigen dat er écht geen balkon zat.

Huurder koos voor optie b. En die had nog wat voeten in de aarde. Plaatjes van google-earth of foto’s waren niet afdoende. Gelukkig viel via een andere ingang bij de verhuurder de zaak nog eens aan te kaarten. Hierna werd er alsnog iemand gestuurd om te bekijken waar het balkon was gebleven. Deze constateerde ook dat er geen balkon was en niet had gezeten. Zonder verdere procedures werd de huur met terugwerkende kracht verlaagd.

Moraal van het verhaal: opletten bij de huurcommissiezitting. Het plaatsen van een balkon had flink in de papieren gelopen en ‘vergissingen’ kunnen soms zonder meer overgenomen worden door de huurcommissie.

De serie ‘vergissing is menselijk’ brengt verhalen waar zaken uit de hand lopen. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. En daarvan valt te leren. Tevens biedt het, net als de serie ‘uit de praktijk’, een aardig inkijkje in waar bewoners in Amsterdam tegenaan lopen in de praktijk van het wonen in Amsterdam.

Artikel delen:

!WOON