Overlast, probleem met een oplossing?

17 augustus 2017

Mensen wonen dicht op elkaar. In de oude delen van de stad zijn de woningen slecht geïsoleerd. Dit leidt ertoe dat mensen letterlijk met elkaar leven in een gebouw. Zo hebben mensen snel last van elkaar. In te veel gevallen leidt dit tot daadwerkelijke overlast. Er zijn nu nieuwe manieren om overlast op te lossen.

Last en overlast

De grens tussen last en overlast is smal en moeilijk te onderscheiden. Je zou kunnen stellen dat last overlast wordt op het moment dat het het leven van het slachtoffer structureel beïnvloedt. Last heb je van een feestje dat eenmalig plaatsvindt en te laat doorgaat. Je spreekt de buren aan en het komt niet meer voor. Overlast wordt het als er wekelijks een feestje is, dat tot diep in de nacht geluidsklachten geeft waardoor je niet meer kunt slapen. Als aanspreken op dit gedrag niet helpt dan krijg je als buur te maken met overlast.

Aanpak overlast

Het aanpakken van burenoverlast gaat in verschillende stappen. Het begint met aanspreken van de buren. Als dat niet helpt schakelen huurders vaak de verhuurder in. Die gaat (of laat) bemiddelen. In Amsterdam wordt daarvoor Beter Buren ingezet. Als dat niet helpt en de overlast blijft dan valt er vaak een gat in de aanpak. De verhuurder heeft de mogelijkheid om het contract van de overlastgever te ontbinden, maar dat is wel ene hele zwaar middel voor een blaffende hond of te vaak luidruchtig bezoek. Het lijkt erop dat er geen mogelijkheden zijn tussen bemiddelen en uitzetten.

De middenweg

Er is wel een middenweg en die heet gedragsaanwijzing. Het is voor verhuurders al mogelijk om een gedragsaanwijzing overeen te komen met een huurder als aanvulling op het huurcontract. De huurder wordt dan bepaald gedrag verboden of juist geboden (hulp zoeken bij bepaalde problemen bijvoorbeeld). Als overeenkomen niet helpt, dan kan ook aan de rechter gevraagd worden om de gedragsaanwijzing op te leggen.

En bij niet huurders

De gedragsaanwijzing heeft zich bewezen in de praktijk. Het werkte alleen niet als de mensen die overlast veroorzaken geen huurder zijn. Die oplossing is nu in de gemeentewet geregeld. De burgemeester van de gemeente kan een bestuurlijke gedragsaanwijzing geven. Daarmee is er een middenweg waarmee escalatie van overlastsituaties wordt voorkomen.

Vakantieverhuur

Een speciale situatie is nog overlast van vakantieverhuur. Dat kan direct gemeld worden aan de gemeente, vaak met snel resultaat.

Meer weten over de gedragsaanwijzing? Kijk hier.

 

Artikel delen:

!WOON