Succesvolle huurverlaging bij huurders in Amstelveen

15 november 2021

Vier huurders van een verkamerd woonhuis in Amstelveen kregen met hulp van !WOON een huurverlaging. Ze huren elk een kamer met een aantal voorzieningen in het pand en betalen daar een flink bedrag voor. Het balletje ging rollen toen een van hen bij !WOON aanklopte met het vermoeden dat hij teveel betaalde voor zijn studio. ‘’Via een vriend en oud-huisgenoot die eerder was geholpen kwam ik in contact met !WOON. Zij hebben mij vervolgens geholpen met juridisch advies’’, zegt de huurder. !WOON kwam langs voor een puntentelling en ondersteunde de huurders voor een goede uitkomst van de zaak. Met succes en dat stemt de huurders bijzonder tevreden.

Puntentelling zelfstandige woonruimte

In het woonhuis zitten een aantal studio’s met een gemeenschappelijke keuken. Eerst moest worden vastgesteld of het om onvrije zelfstandige woonruimte of onzelfstandige woonruimte ging. De huurders hadden namelijk wel een eigen badkamer en toilet, maar slechts een piepkleine kitchenette. Uiteindelijk stelde de Huurcommissie vast dat ze toch zelfstandige woonruimte huren en dat in dit geval die puntentelling van toepassing is.

‘’De begeleiding van !WOON was erg prettig. Voor vragen kon ik meteen bij !WOON terecht via e-mail en telefoon. Vooral voor iemand zoals ik die weinig weet van het Nederlandse huurrecht was het gemakkelijke contact met !WOON erg waardevol.’’

Geld terug met vaststellingsovereenkomst

De huurcommissie gaf de huurders gelijk. De huurprijzen werden met honderden euro’s per maand verlaagd op basis van de puntentelling. Een aantal huurders woonde er al even waardoor ze recht hadden op een terugbetaling variërend van €650 tot €3700. Uiteindelijk deed de verhuurder een voorstel  om de teveel betaalde huur terug te betalen. Op die manier hoeven de huurders geen incassoprocedure te beginnen en dat voorkomt extra kosten voor de verhuurder. Om dit goed af te ronden heeft !WOON in overleg met de huurders en verhuurder een vaststellingsovereenkomst opgesteld.

Servicekosten terug

Tussen dezelfde huurders en de verhuurder loopt ook nog een zaak bij de huurcommissie over de hoogte van de servicekosten. Huurders betalen een flink voorschot aan kosten voor meubilering, stoffering en niet nader gespecificeerde zaken. Ook daarin ondersteunt !WOON de huurders. Deze zaak loopt nog maar van in ieder geval één huurder zijn de servicekosten al verlaagd en deze krijgt ook het teveel betaalde bedrag terug.

‘’Niet alleen ben ik nu financieel beter af, ik ben mij ook meer bewust van de huurbescherming en ik spoor nu ook andere aan om hun huurrechten te checken.‘’, aldus een tevreden kamerhuurder.

Contact

Betaal je te veel? Kijk hier voor informatie over puntentelling. Neem voor Amstelveen contact op met !WOON team Zuid 020 5230 160 of gebruik ons online vragenformulier.

Puntentelling woningen

Artikel delen:

!WOON

Woont u niet in Amsterdam, Amstelveen of Haarlem en bent u lid van de Woonbond, dan kunt u terecht bij de Woonbond Huurderslijn.



Sluit