Ernstig vochtprobleem in huurwoning P.C. Hooftstraat

01 december 2021

Paddestoelen groeien uit de muur: dat is niet normaal in een woning. Zeven studenten in een pand in de PC Hooftstraat hebben last van ernstige lekkages en schimmel en vocht. Deze onderhoudsgebreken in de gemeenschappelijke ruimtes en hun kamers hebben de huurders al in augustus 2020 bij de verhuurder gemeld. Toch zijn ze nog steeds niet opgelost. Medewerkers van woningcorporatie de Key kwamen wel langs om te kijken wat er aan de hand is. Dat leidde ook tot kleine reparaties, maar dat is niet voldoende. De lekkages en vocht en schimmelplekken zijn daarmee niet verholpen. Na een jaar besloten de huurders hulp in te roepen van !WOON en dat hielp.

Achterstallig onderhoud vaststellen

Achterstallig onderhoud bij huurwoningen in Amsterdam is jammer genoeg nog steeds actueel. Regelmatig zien we verhuurders die hun onderhoudsplicht niet of niet tijdig nakomen. Voordat we actie ondernemen richting de verhuurder gaan we bij ernstige klachten eerst zelf in de woning kijkt. Via deze woningopnames zien onze medewerkers veel onderhoudsgebreken de revue passeren. De !WOON medewerker loopt dan samen met huurders door het pand. Zo ook in de P.C. Hooftstraat waar elke kamer en de gemeenschappelijke ruimte is bekeken om een lange lijst van lekkages, schimmel en andere gebreken op te stellen.

“Al die lekkages en dat de Key dan helemaal niets doet ondanks al onze meldingen. Na verloop van tijd wordt het… tja, psychisch”

“Al die lekkages en dat de Key dan helemaal niets doet ondanks al onze meldingen. Na verloop van tijd wordt het… tja, psychisch”zegt Milan, terwijl hij moedeloos naar een beschimmeld stuk muur in zijn kamer staart. Op een plek groeien paddenstoelen letterlijk uit een door vocht week gemaakte muur. De punten op de lijst worden aangevuld met foto’s en nader onderbouwd met metingen met een vochtmeter. “Het onderzoek wat jij doet is zoveel keer zo grondig en onderzoekend dan wat al die mannetjes van De Key bij elkaar ooit hebben gedaan” zegt huurster Nicole tegen de !WOON medewerker ter plaatse.

“Het onderzoek wat jij doet is zoveel keer zo grondig en onderzoekend dan wat al die mannetjes van de Key bij elkaar ooit hebben gedaan” zegt huurster Nicole tegen de !WOON medewerker ter plaatse.

Gebrekenmelding

De lange lijst van onderhoudsgebreken is als ‘gebrekenmelding’ namens alle huurders in het pand door !WOON aan de Key gestuurd. De brief licht toe dat de bewoners zelf de klachten en gebreken al meer dan een jaar geleden gemeld hebben. Verder maakt de brief duidelijk dat juridische stappen volgen als de verhuurder nu niet binnen een afzienbare termijn de lekkages en andere gebreken herstelt.

Reactie verhuurder

De brief van huurders samen met !WOON helpt. Nu reageert de verhuurder wel. Nog geen twee weken later wordt in opdracht van De Key een stuk plafond in het pand weg gesloopt om een poging te doen een eerste lekkage op te sporen en te repareren. Inmiddels zijn ook herstelwerkzaamheden begonnen. Hopelijk is dat het begin van afdoende en volledig herstel van alle gebreken in het pand. De bewoners zitten er, met hulp van !WOON, in ieder geval bovenop.

Contact

Ook hulp nodig bij achterstallig onderhoud of andere gebreken? Neem contact op met het team van !WOON in jouw buurt.

Onderhoud en verbetering

Artikel delen:

!WOON

Woont u niet in Amsterdam, Amstelveen of Haarlem en bent u lid van de Woonbond, dan kunt u terecht bij de Woonbond Huurderslijn.



Sluit