10.000 euro aan servicekosten teruggevorderd

25 juli 2011

Vorige week heeft Wijksteunpunt Wonen Oost een zaak voor een huurder in de Indische Buurt gewonnen en is er uiteindelijk 10.000 euro aan servicekosten  teruggevorderd. In Oost zien wij steeds vaker dat er torenhoge servicekosten aan huurders worden gevraagd. Hoe zit het nu precies met de servicekosten en wat mag wel en niet?

Woning- en kamerbemiddelingsbureaus dienen zich aan een gemeentelijke verordening te houden en mogen niet bemiddelen voor te hoge huurprijzen. Handhaving heeft ertoe geleid dat de bureaus zich hier wel vaker aan houden en huurprijzen vaker in orde zijn. Er zit echter een gat in de wetgeving want  over servicekosten is niets afgesproken. Het gevolg hiervan zijn contracten met de wettelijke toegestane huurprijs, maar servicekosten die de spuigaten uitlopen.

U betaalt servicekosten voor service die u geleverd dient te worden, bijvoorbeeld inventaris of stookkosten. Als u betaalt en er wordt u nauwelijks iets geleverd, dan klopt er iets niet. Overigens is uw verhuurder verplicht na elk kalenderjaar met u af te rekenen en wel binnen een half jaar na verstrijken van dit jaar. Als er niet met u afgerekend wordt dan klopt er ook iets niet. Regelmatig wordt inventaris (meubels, apparaten, vloerbedekking  enz.) opgevoerd als servicekostenpost. Dat mag op zich, echter de bedragen moeten berekend worden op een afschrijvingstermijn van bijvoorbeeld 15 jaar. Tevens zien we vaak dat er betaald  wordt voor apparaten die allang afgeschreven zijn en geen waarde meer hebben. 

Mocht u hoge servicekosten betalen en/of rekent uw verhuurder niet met u af, komt u dan vooral bij ons langs. Dit om te bezien wat de mogelijkheden zijn om die hoge kosten te verlagen en om teveel betaalde kosten terug te krijgen. In sommige gevallen kunt u honderden euro’s terugkrijgen. De termijnen zijn overigens behoorlijk lang, u kunt nog tot aan 2009 teveel betaalde servicekosten terug vragen.

Artikel delen:

!WOON