Foute boel in De Pijp: een bizarre chronologie

10 juli 2018

Onlangs  zond SBS6 de 4e en laatste  aflevering van Foute Boel uit, een programma dat misdragingen op de woningmarkt aan de kaak stelt. Hierin komt (vanaf 20:35) het verhaal van huurster Beatrice aan bod. Zij huurt een deel van een woning in de Van Ostadestraat in De Pijp en had erg veel last van haar verhuurder. In ons in mei uitgebrachte Jaarverslag van het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag  schreven wij onderstaand stuk over deze zaak. Sinds de opnamen voor Foute Boel zijn er gelukkig een aantal zaken verbeterd. De ingekwartierde familie van vier heeft op bevel van de rechter de woning verlaten. De kamer is weer verhuurd aan één persoon, zoals dat voorheen ook gebeurde. Verder zijn de afgelopen tijd met met hulp van !Woon een behoorlijk aantal onderhoudsgebreken in de woning verholpen. Helaas deed zich echter half juni weer een forse lekkage voor, middenin de woning lekte er (riool?)water uit het plafond. Het verhaal is dus nog niet helemaal tot een goed einde gebracht. De uitzending is hier terug te zien.

Een bizarre chronologie

Weinig zaken in onze praktijk hebben zo’n bizar en langdurig verloop als die van een huurster in De Pijp. Zij huurt een kamer in kleine begane grond woning in de Van Ostadestraat. Haar verhuurder woont boven haar en zit regelmatig op de stoep voor het pand. Hieronder een sterk vereenvoudigde chronologie met als ingrediënten de huurprijs, onderhoudsgebreken, Huurcommissie en meerdere aangiften. Maar ook verschillende rechtszaken over terugkrijgen van teveel betaalde huur, verhelpen gebreken, afsluiten nutsvoorzieningen, betredingsverbod verhuurder en een door de verhuurder geiste ontbinding van de huurovereenkomst. Met daartussen vele bizarre beschuldigingen, dreigingen, inkwartieren van een gezin in de kleine woning en steun voor de huurder van !WOON en een advocaat. Plus een huurster die heeft besloten zich niet te laten intimideren.

Juli 2015   Een huurster in De Pijp betaalt € 500 per maand contant aan de verhuurder voor een deel van een woning, er is geen schriftelijke overeenkomst. De huur is all-in, dus inclusief gas, water en licht. Ze wil graag haar positie weten. De huurder in de andere kamer betaalt hetzelfde bedrag. De woning op de eerste verdieping wordt kamergewijs aan vijf personen verhuurd, de eigenaar woont zelf op twee hoog, drie hoog is verhuurd aan twee personen.

Juli 2015   Tijdens de woningopnamen door een medewerker van !WOON komt de eigenaar met zijn dochter eigenmachtig binnen. Hij is boos dat huurster de huur nu naar zijn bankrekening overmaakt. Ze weigeren te vertrekken. Na een flinke discussie belt huurster de politie vanwege huisvredebreuk. Deze maant eigenaar en dochter de woning te verlaten. Huurster besluit zich niet te laten intimideren en start een procedure.

Juli 2015   Enkele dagen later vindt ze bij thuiskomst haar spullen op straat. Ze schakelt een slotenmaker in en gaat terug in de woning. Ze doet aangifte van huisvredebreuk.

Augustus 2015   Water en elektra zijn door verhuurder afgesloten, de aansluitingen zitten buiten de woning van huurster. Huurder en wijkagent verzoeken verhuurder om de voorzieningen weer aan te sluiten, dit wordt geweigerd. Er is een kort geding nodig om verhuurder te overtuigen. De rechter bepaalt ook dat huurster de huur op rekening van verhuurder mag blijven betalen en dat hij alleen nog in noodgevallen de woning zonder afspraak mag betreden. Later blijkt dat hij zich daar (weer) niet aan houdt.

Oktober 2015 De post verdwijnt, huurster doet aangifte en besluit !WOON te machtigen zodat de post van de Huurcommissie daar aankomt. Vervolgens blijkt dat verhuurder er in is geslaagd om huurster uit te laten schrijven, dit wordt  enkele weken later weer hersteld.

December 2015   Huurster komt langs bij !WOON. De verbouwing boven haar loopt uit de hand en er is een gat in haar plafond gevallen waardoor water lekt. Bouw- en Woningtoezicht gebeld, inspecteur komt langs. Deze spreekt de eigenaar aan. Volgens hem is het gat niet enorm en is het allemaal niet zo erg. De eigenaar is echter wel een bekende van BWT.

Februari 2016   Uitspraak Huurcommissie, huur wordt verlaagd. Verwarming doet het niet meer, het is ijskoud in de woning en verhuurder reageert  niet op diverse meldingen. Huurster laat daarom de verwarming zelf repareren en stuurt de rekening naar verhuurder.

April 2016   De huurder van de andere kamer is ontruimd door de verhuurder. Deze heeft de sloten veranderd en zegt dat hij er zelf gaat wonen.

Mei 2016   Huurster ontvangt weer de nodige intimiderende brieven van verschillende advocaten. Het Meldpunt verwijst huurder met hulp van het Emil Blaauwfonds naar de advocaat die haar eerder bijstond.

Oktober 2016   Een familie met twee jonge kinderen trekt in de kamer naast huurster. Een kamer van 7 m2 zonder direct daglicht. Het wordt druk in e woning, ook omdat zij de gemeenschappelijke huiskamer in gebruik nemen. Het lijkt dat de familie van verhuurder de opdracht heeft gekregen om huurder het leven zuur te maken (na hun verhuizing verklaren zij dat ook). Uit hun huurovereenkomst zou moeten blijken dat zij de gehele woning hebben gehuurd, zo is hen dat ook
beloofd. Er zijn regelmatig conflicten tussen huurster en de familie. Op een gegeven moment wordt een van hen door vier agenten uit de woning gehaald. Verzoeken aan de gemeente om op grond van ‘overbewoning’ iets aan de onhoudbare situatie te doen leveren niets op. Wel zijn Samen Doen en GDD vanwege de situatie met de kinderen betrokken bij de zaak.

Augustus 2017 Huurster klaagt over racistische toespelingen met bananen (die zij regelmatig tussen haar spullen vindt) en speelgoedaapjes. Recent vond ze ook twee dode muizen in haar laarzen die zij in huis had staan. De familie slaapt inmiddels niet meer in woning, maar komt er nog wel om te koken en te douchen.

September 2017   Huurster ontvangt een brief van de zoveelste advocaat van verhuurder, vol onwaarheden en valse aantijgingen. Na de reactie van advocaat van huurster blijft het stil. En er is weer lekkage vanaf de eerste verdieping. Melding gemaakt bij Bouw- en Woningtoezicht.

Oktober 2017   Vanwege de onhoudbare situatie vordert advocaat van de huurder dat de bewoning van de andere kamer weer van vier naar één persoon wordt teruggebracht. Verhuurder gaat hier tegen in hoger beroep maar ook die procedure verliest hij, het gezin moet dus verhuizen en vindt gelukkig een goede woning.

December 2017   Gezin wil graag hun spullen terug hebben, maar durven die zelf niet op te halen. Eigenaar (of mensen namens hen) schijnen de familie al enkele keren te hebben lastig gevallen in hun nieuwe woonomgeving,
o.a. bij de school van de kinderen. Ook belt hij hen. Onduidelijk wat er speelt, mogelijk meent hij nog geld van hen te krijgen.

Januari 2018   Zitting gerechtshof in de beroepszaak over de vermeende huurachterstand. Die is er niet, huurster heeft terecht verrekend en betaald wat ze moest betalen.

April 2018   Eindelijk lijkt er serieus werk te worden gemaakt van het verhelpen van de onderhoudsklachten.

 

Artikel delen:

!WOON