Camelot moet fors bedrag servicekosten terugbetalen

28 maart 2019

Achtenzestig huurders in de Rijswijkstraat in Amsterdam krijgen elk gemiddeld €48 per maand terug van hun verhuurder Camelot. Dat is het gevolg van uitspraken van de Huurcommissie in procedures over de servicekosten van 2016. Ruim €500 terug over een heel jaar is een mooi resultaat voor de veelal jonge huurders. Zij zijn dan ook blij met de hulp die !WOON hen heeft geboden.

Eerder kregen 35  huurders ook over boekjaar 2015 gemiddeld €44 per maand terug. Inmiddels lopen er vele tientallen procedures over het boekjaar 2017 en binnenkort volgt de afrekening over 2018. Door de positieve resultaten zijn ook andere huurders die eerst niet meededen alert. Iedere huurder moet namelijk wel zelf een procedure starten, wie dat niet doet vist achter het net.

Procedures over de servicekosten kunnen huurders soms flink wat opleveren. Het vraagt even geduld, maar wat in het vat zit verzuurt niet. Hoe werkt het? Huurders betalen elke maand een voorschotbedrag voor de servicekosten. Na afloop van het jaar moet de verhuurder een overzicht van de werkelijk gemaakte kosten verstrekken. Daar heeft hij tot 1 juli voor. Daarna kunnen de huurders een procedure opstarten als ze het niet eens zijn met de bedragen. De Huurcommissie onderzoekt wat de werkelijke kosten en kijkt of deze ook redelijk zijn. Vervolgens spreekt zij uit wat de huurder had moeten betalen. Een eventueel teveel kan de huurder daarna terugvorderen.

Momenteel doet de Huurcommissie daar nogal lang over, maar dat heeft geen negatieve gevolgen voor het eindresultaat. Uiteindelijk krijgen de huurders de teveel betaalde kosten met terugwerkende kracht terug. Uitleg over de procedure servicekosten en mogelijke hulp van !WOON vindt u hier.

Verhuurder Camelot slaagt er dus nog niet in om de servicekosten op een goede manier af te rekenen. Dat is jammer, want daardoor moet over elk boekjaar opnieuw een hele serie procedures gevoerd worden. Dat is overigens wel kostbaar voor deze verhuurder: ze moeten het teveel terugbetalen en elke verloren procedure bij de Huurcommissie kost hen €300. Daar staat wel tegenover dat ze flinke winst boeken bij elke huurder die niet met de afrekening naar de Huurcommissie stapt.

Eerder schreven we over andere problemen bij deze verhuurder. Dat betrof onder andere een niet toegestaan voorstel om kamers via AirBNB te verhuren. Vergissing, aldus Camelot. Ook de verplichte betaling van €200 voor de website MyCastle is omstreden. Onze juristen zien dit als een verdekte vorm van verboden contractkosten. We verwachten binnenkort de eerste uitspraken over deze constructie. Ondertussen heeft Camelot beterschap beloofd. We zijn heel benieuwd of we dat dan ook terugzien in een correcte afrekening van de servicekosten over 2018.

Artikel delen:

!WOON