!WOONcast – Luister de nieuwe podcast van !WOON over actuele zaken en persoonlijke verhalen van bewoners op het gebied van wonen en huren. Hosts zijn Hanna Smit en Jon Buijs, beiden consulent bij Jongerenhuisvesting. Aan tafel wordt elke keer een bepaalde casus of onderwerp uitgelicht met een gastspreker, een deskundige collega of een bewoner.
In de nieuwste aflevering van de !WOONcast gaat het over gebreken in je huurwoning.
Heb jij ooit te maken gehad met een kapotte verwarming, een lekkend dak of een mysterieuze schimmelplek in je huurwoning? Of misschien heb je weleens gehoord van een douche midden in de keuken? Klinkt bizar, maar dit kwam onze !WOONcollega Ruben tegen tijdens een van zijn vele huisbezoeken.
Ruben, bewonersconsulent bij !WOON, schuift aan als gast bij Jon en Hanna. Samen bespreken zij wat gebreken zijn en wat je er tegen kunt doen als huurder. Een gebrek is grofgezegd een tekortkoming aan een woning die niet aan de huurder toe te rekenen is maar wel diens woongenot beperkt. Is een douche midden in je keuken ook een gebrek? En wat valt er precies onder een ‘gebrek’, en hoe ga je ermee om?
Ruben deelt zijn ervaringen uit de praktijk en geeft handige tips: wanneer moet je verhuurder in actie komen, en wat kun jij als huurder doen om jouw woongenot te beschermen? Of het nu gaat om een kapotte douche of een deur die niet meer sluit, wij helpen je als huurder op weg om het écht gefixt te krijgen.
Lees ook het nieuwsbericht over schimmel in huurwoning. Meer informatie over onderhoud en gebreken.
De eerste aflevering gaat over Change= Hoge servicekosten.
Aan tafel, Lotte van Eenennaam, bewoner en lid huurdersvereniging Change=Nieuw-West. Jon en Hanna van !WOON gaan in gesprek met Lotte over wat er nou precies misging bij Change= en wat je zelf kunt doen als je te veel servicekosten betaalt of voor services betaalt die niet (volledig) geleverd worden.
Change= in Amsterdam Nieuw-West en Zuidoost is opgezet met een mooie doelstelling. Werkende jongeren een goede woning bieden met dito faciliteiten. Voor deze faciliteiten werden servicekosten in rekening gebracht. Maar deze bleken in de praktijk weinig voor te stellen, gebrekkige service en onduidelijke afrekening. Ook na aanhoudende vragen van de bewoners om opheldering hierover, kon de beheerder maar geen duidelijkheid verschaffen. De ontevredenheid onder de bewoners groeide en een groep startte met hulp van !WOON een procedure. Zie ook laatste nieuwsbericht. Meer informatie lees je op huurcheck jongeren.
Artikel delen: