MyCastle is luchtkasteel – huurders krijgen geld van Camelot

03 april 2019

Het vragen van geld voor toegang tot de website ‘MyCastle’ is niet toegestaan. Verhuurder Camelot moet € 202,50 terugstorten aan huurders die het bedrag betaalden toen ze een huurcontract afsloten. Ook krijgen ze € 100 schoonmaakkosten terug.  Dat is het gevolg van een uitspraak van de kantonrechter in Amsterdam. Het oordeel is gefundeerd op arresten van de Hoge Raad en heeft gevolgen voor duizenden huurders in het land.

De uitspraak betreft 10 huurders in het zogenaamde WASA complex aan de Naritaweg in Amsterdam Westpoort (bij Sloterdijk). Zij startten met hulp van !WOON een proefprocedure over de kosten voor de MyCastle. Al eerder oordeelde de Hoge Raad dat het niet redelijk is om contractkosten aan een huurder te berekenen. Het opstellen van een contract is standaard verhuurwerk en dat zit in de huurprijs. Camelot ontwierp daarop een website waar  huurders verplicht gebruik van moeten maken en voor moeten betalen.

“De kantonrechter is van oordeel dat genoemde kosten uitsluitend dan wel in overwegende mate het belang van Camelot Beheer als verhuurder dienen. Zij worden geacht inherent te zijn aan de normale woningexploitatie en dienen derhalve uit de huurprijs bestreden te worden. Daarom mogen zij niet afzonderlijk aan de huurder in rekening gebracht worden.”

Het is dan ook een zogenaamd ‘niet redelijk voordeel’.  Dat geldt ook voor de € 100 schoonmaakkosten die de huurders van tevoren moesten betalen. Een huurder dient de woonruimte aan het einde van de huur in dezelfde staat op te leveren als deze was aan het begin van de huur. Voor slijtage door normaal gebruik hoeft een huurder niet te betalen. Dat geldt ook voor een professionele schoonmaakbeurt die plaatsvindt nadat de huurder is vertrokken. “De keuze van Camelot Beheer om na vertrek van de huurder de woning en de zich daarin bevindende inboedel professioneel te laten reinigen is een wens van Camelot Beheer, waarvoor zij de kosten dient te dragen,” aldus de kantonrechter in het vonnis. Het is geen goede beurt voor Camelot. Het bedrijf kwam recent nog in het nieuws vanwege te hoge servicekosten.

Hoe kunnen andere huurders hun geld terug krijgen?


1 Stuur Camelot een brief en vraag je geld terug
We hebben een voorbeeldbrief opgesteld die je zelf naar Camelot kan sturen. Krijg je geen of een afwijzende reactie binnen 15 dagen na verzending?  Dan komt de volgende stap.

2a Woon(de) je in Amsterdam?
Dan kunnen wij je helpen en dat kost je niets. Als je binnen 15 dagen geen reactie hebt gekregen op je brief, stuur dan een mail naar het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag met als titel ‘MyCastle – je naam’ en  volgende gegevens:

– volledige naam, emailadres, telefoonnummer
– huurcontract zonder alle bijlagen
– betalingsbewijs
– datum waarop overeenkomst is geëindigd (indien van toepassing)
– huidige adresgegevens (als je ondertussen ergens anders woont)
– je bankrekeningnummer
– de brief die je aan Camelot hebt gestuurd om het geld terug te vragen

2b Woon(de) je buiten Amsterdam?
Verzamel bovengenoemde gegevens van tenminste 10 (liefst meer) andere (ex)huurders in je wooncomplex en laat ons dat weten op bovengenoemd mailadres. Dan kan brengen wij je in contact met onze jurist. De kosten per persoon zijn dan te overzien en dat loont zeker de moeite van het terugvorderen.

Woon je in Amsterdam en heb je vragen over huurprijs, servicekosten, contractskosten, bemiddelingskosten, achterstallig onderhoud, tijdelijkheid van een contract of andere aan je woonsituatie gerelateerde vragen? Neem dan contact op met !WOON voor gratis advies.

Artikel delen:

!WOON