‘Je hebt een kamer en je bent allang blij …’

27 juni 2019

‘Rioolwater dat naar boven komt, wasbakken die los zitten, bloedvlekken op de radiator, frituurvet dat de leidingen blokkeert, een achterdeur die niet op slot kan, twee maanden in de stank…’ Eline, bewoners van een studentencomplex op het Koningin Wilhelminaplein, vertelt hoe zij en haar medehuurders hun kamers aantroffen. ‘Terwijl de toezegging was dat kamers schoon en klaar opgeleverd zouden worden.’

Er was zoveel aan de hand, dat een aantal studenten maar een lijstje ging maken. ‘Het balletje ging echt rollen toen !WOON een bewonersavond organiseerde. De huurcontracten zaten nogal vreemd in elkaar, daarom werd advocaat Emma Swart bij de zaak betrokken – ‘ze is een vastbijter’, aldus Eline. !WOON verzamelde alle klachten per verdieping en maakte de puntentellingen. Er bleek heel veel mis te zijn: met de verhuur, de huurprijs, de servicekosten, de service zelf. Units werden verhuurd als appartement van vijf kamers met keuken en badkamer, en dat kon in dit complex helemaal niet. De huurpijs was veel te hoog en de bewoners betaalden veel geld voor niet verleende service. Eline: ‘Ondertussen bleken er ook valse facturen in omloop te zijn. Voor schilderwerk dat nooit gedaan is. Voor glazenwassers die ik nooit heb gezien.’

Doel was om een deel van de huur terug te krijgen. ‘Daar denk je niet gauw aan. Want je hebt een kamer, in Amsterdam, en je bent allang blij’, aldus Eline. Na een razendsnelle wisseling van beheerders lukte het de studenten samen met !WOON om de huurprijs een stuk omlaag te krijgen voor alle bewoners. Een flink succes, lees hier hoe dat ging. ‘En nu nog de teveel betaalde servicekosten terug krijgen.’

Dit interview is opgenomen in ons publieksverslag 2018: ‘Bewoners voorop’. Daarin veel meer over het werk en de resultaten van !WOON.

Artikel delen:

!WOON