Dik tevreden met praktische hulp bij renovatie

rechten huurder bij renovatie

05 juli 2019

Eerste hulp bij renovatie: voor wie de taal van de verhuurder niet spreekt, is het zinvol om !WOON in te schakelen. Dat kan Margriet Beentjes beamen. Zij keerde begin dit jaar tevreden terug in een volledig gerenoveerde woning van Eigen Haard in de Pijp.

Toen de corporatie met een renovatieplan kwam namen twee bewoners contact op met !WOON. Hoe gaan we dit doen en hoe pakken we dit aan? “!WOON heeft ons door het hele renovatietraject geloodst”, vertelt Beentjes enthousiast. “De adviseur  is bij vergaderingen geweest, heeft geholpen bij het sociaal plan en met toepassen van de kaderafspraken.”

De bewoners kregen hulp in zaken waar ze niet dagelijks mee te maken hebben. “Als we !WOON niet erbij hadden gehaald, waren we er niet zo goed uitgekomen als nu”, zegt Beentjes.  “Zij fungeerden als tolk tussen de bewoners en de corporatie. Vanuit Eigen Haard was er verder iemand die ons begeleidde en zorgde dat wij een wisselwoning kregen. Kortom, dat alles soepel zou verlopen.”

De renovatie zelf duurde langer dan gepland. “’Laten we er maar van uitgaan dat we kerst vieren in onze wisselwoning’, zeiden bewoners tegen elkaar. In plaats van negen duurde het twaalf maanden”, vertelt Beentjes met een lach.  “Het was fijn dat we goed contact hadden met de aannemer en af en toe een kijkje mochten nemen op de bouwplaats en even konden praten. Zo hadden we goed inzicht in de voortgang. Het is niet altijd gebruikelijk dat je een bouwproject op mag.”

De gouden tip van Beentjes voor huurders die met renovatie te maken krijgen: “Ga naar !WOON. Doe een renovatie vooral niet alleen. Ga niet alleen zelf met een commissietje in de weer en buurmannen die denken dat ze goed kunnen vergaderen. Je spreekt de taal niet, je kent de regels en de wetten niet. Er werken mensen bij !WOON die je door zo’n traject heen sluizen. Soms duurt het maar wat langer omdat er dingen uitgevochten moeten worden. Of het gaat juist daarom veel sneller. Hoe dan ook: het is het dubbel en dwars waard!”

Lees voor meer informatie onze pagina over de rechten van huurders bij renovatie.

Woning in Amsterdam en hulp of advies nodig? Vraag !WOON.

Verwante berichten

Vergeleken met nu gaan alle bewoners er op vooruit

Interview bewoners Amstelhof: succes met isolatieplan

Artikel delen:

!WOON