Camelot belooft beterschap en lagere kosten

26 mei 2021

Verhuurder Camelot gaat haar beleid herzien. Onlangs bespraken !WOON en SP raadslid Erik Flentge klachten van huurders met de directie van het bedrijf. Patricia Ghering, de nieuwe directeur, laat nu in een brief aan de bewoners weten: “Na gesprekken met diverse huurders, huurdersbelangenorganisaties, gemeenten en universiteiten zijn we tot de conclusie gekomen dat we onze service kunnen verbeteren en dat gaan we dan ook doen. Zo brengen we voortaan geen voorschot meer in rekening voor de eindschoonmaak, gaan we de kosten voor schade en vervangingen standaardiseren om objectiever te oordelen en stellen we de afrekening van servicekosten voortaan, waar mogelijk, in overleg met bewonerscommissies vast.”

Camelot wil betere dienstverlening

De afgelopen jaren waren er veel klachten over Camelot, die onder andere verhuurt via de Spots4You website. Dat lijkt nu te leiden tot verbetering, al zal dat in de praktijk natuurlijk wel eerst moeten blijken. Camelot constateert: “We moeten helaas vaststellen dat we de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd hebben in de service naar onze huurders. Dat horen we ook terug in de waardevolle gesprekken met huurders, maar ook van partijen als de Universiteit Twente, de Technische Universiteit Eindhoven en Stichting !WOON. We zien in dat het beter kan en daarom werken we nu ook keihard om onze dienstverlening te verbeteren.”

Kosten eindschoonmaak geschrapt

Een veelgehoorde klachten ging over de €100 voor de eindschoonmaak, die Camelot al bij het afsluiten van een contract in rekening bracht. Daar gaan ze nu mee stoppen. Wie de woonruimte schoon achterlaat krijgt geen kosten achteraf. Wie het geld heeft betaald kan het nu terugvragen. Dat is een eerste concrete stap in het verbeteren van de dienstverlening.

Bewonerscommissie betrekken bij afrekening servicekosten

Camelot wil huurders voortaan betrekken bij het vaststellen van de servicekosten. Een proef die ze daarmee hebben gedaan in Enschede is goed bevallen. Het voordeel voor huurders is beter inzicht in de kosten en natuurlijk het schrappen van onterechte kosten. De afgelopen jaren zijn door veel huurders procedures gevoerd over de servicekosten. De bewoners betalen maandelijks een voorschot, maar na afloop van het jaar dient dat afgerekend te worden op basis van de werkelijk gemaakte kosten. De procedures bij de Huurcommissie zorgden ervoor dat die mensen heel wat geld terug kregen. Zo kregen huurders op de Rijswijkstraat in Amsterdam gemiddeld € 500 terug over de kosten die zij betaalden voor het jaar 2018. Over 2017 kwamen huurders en verhuurder er niet samen uit en dat leidde alsnog tot een serie uitspraken over 2017 waar de huurders in het gelijk werden gesteld.

Servicekosten moeten elk jaar worden vastgesteld. Het is velen een doorn in het oog dat daarbij dan steeds onjuiste kosten werden berekend. Veel voorkomende geschilpunten waren te hoge kosten voor verwarming, huismeester en doorberekening van kosten die bij onderhoud horen en al in de kale huur zitten. Dat betekende dus elk jaar een serie procedures bij de Huurcommissie, voor de Rijswijkstraat ging dat over 2015, 2016 en 2017.Je zou verwachten dat het jaar daarop dan niet wéér dezelfde onjuiste kosten op de afrekening verschijnen.

Voor de kosten vanaf 2018 kwam mede dankzij de nieuwe eigenaar Amsterdam Residences een einde aan dat procedure circus. De eigenaar wilde af van de procedures en dat leidde tot gesprekken en daarna afspraken over correcte afrekening. Het bespaart de huurders veel geld en alle betrokkenen veel werk en ergernis. Bedoeling is dat deze werkwijze nu ook gaat gelden voor alle andere panden die Camelot beheert.

Schade en reparaties

Bij huurders heerst ook veel onvrede over het beleid bij schade en vervangingen. Ook hier wil Camelot actie ondernemen: “Er komt een uniforme lijst om eventuele kosten voor het herstellen van schade of vervangingen vooraf beter inzichtelijk te maken. Ook krijgen huurders meer ruimte om zelf schade te herstellen in plaats van deze door Camelot uit te laten voeren.”

MyCastle en contractskosten

Een creatieve constructie van Camelot was de website MyCastle. Daar moest in het verleden elke huurder gebruik van maken voor alle communicatie met Camelot, tegen verplichte betaling van €202,50. !WOON vocht dat samen met een groep huurders aan en won de procedure. Daarop stopte Camelot met het berekenen van deze kosten en iedereen die het geld heeft betaald kan het terugvragen. Camelot laat weten: “De kosten voor het gebruik MyCastle brengen wij al meer dan een jaar niet meer in rekening en ook zijn, zo ver bij ons bekend, de betaalde MyCastle kosten teruggestort aan alle bewoners. In enkele gevallen zijn deze kosten met een betalingsachterstand verrekend. Mocht je hier een vraag over hebben, neem dan vooral contact met ons op ccc@cameloteurope.com.”

Overigens vindt Camelot dat zij daar verder in gaat dan andere verhuurders. “Andere sociale woningverenigingen en commerciële verhuurders die afgelopen jaren voor hetzelfde feit zijn veroordeeld, zijn slechts gestopt met het innen van deze kosten bij nieuwe huurcontracten. Camelot kiest er bewust voor al haar huurders terug te betalen.” Dat is een mooie stelling, maar elke verhuurder moet onterecht berekende kosten terugbetalen. Wie in Amsterdam, Amstelveen of Haarlem klachten heeft over de verhuurder meent onterechte (verhuur)kosten te betalen kan zich wenden tot !WOON voor gratis hulp.

Beloftes Camelot nu ook op video

Inmiddels zijn de beloftes van Camelot op beterschap nu ook te zien in deze uitzending van BOOS. Het filmpje begint met een regen van klachten over Camelot, maar eindigt met een gesprek met de nieuwe directeur Patricia Ghering die op diverse punten beterschap belooft.

Servicekosten: voorschot afrekenen – werkelijke kosten

Artikel delen:

!WOON