Camelot belooft beterschap: wij zijn benieuwd

22 maart 2021

Afgelopen week spraken we met de directie van Camelot. Het bedrijf kwam de afgelopen tijd slecht in het nieuws. Wij kennen deze verhuurder van te hoge servicekosten plus aanvullende bedragen voor MyCastle en schoonmaakkosten. Daar schrijven we over, ook bij andere verhuurders als het daar fout gaat. “Niet eerlijk”, vindt Camelot. “Er gaan dingen niet goed en dat gaan we oplossen, maar andere verhuurders doen hetzelfde en krijgen veel minder aandacht.” De beste remedie? Zorgen dat het klopt. Prima natuurlijk als Camelot zaken beter wil aanpakken, dus we hebben toegelicht waar wij problemen zien. Amsterdams SP raadslid Erik Flentge nam deel aan het gesprek en kijkt kritisch mee naar de opvolging. We wachten de verbeteringen met belangstelling af.

Een aantal fracties uit de Amsterdamse gemeenteraad nodigde Camelot uit om in een openbare bijeenkomst te vertellen wat ze gaan doen aan de vele klachten van huurders. Dat wilde Camelot in eerste instantie liever in een persoonlijk gesprek. Daarin stelde de nieuwe directeur Patricia Ghering zich voor. Samen met mede-eigenaar en oprichter Joost van Gestel vertelde zij over ontwikkelingen binnen het bedrijf. Ze erkenden dat er het nodige verkeerd gaat, al vinden zij ook dat ze veel wel goed doen en met hun aanbod een belangrijke bijdrage leveren aan de huisvesting van jongeren.

Beterschap beloofd

We hebben als !WOON contact met huurders van verschillende panden die in beheer zijn van Camelot. Die liggen in Amsterdam Nieuw-West en Zuidoost, maar ook in Amstelveen en Duivendrecht. Er gaan zeker dingen goed, maar een aantal ook niet. Dat geldt zowel voor Camelot als voor andere grote verhuurders. In al die gevallen bekijken wij samen met de huurders wat hun mogelijkheden zijn en staan ze daar in bij. Dat leidde bij Camelot tot een groot aantal procedures en dat is niet goed voor hun naam. Het bedrijf wil een aantal dingen nu beter gaan doen. Ze wijzen er wel op dat ze bij de panden waar ze beheerder zijn rekening moeten houden met de wensen van de eigenaar. Dat geldt zowel voor onderhoud als voor het afrekenen van de servicekosten. Dat is natuurlijk waar, maar Camelot is wel de verhuurder en draagt verantwoordelijkheid richting de huurders. Het gaat dan om goede communicatie, snelle reactie, transparantie en berekenen van de juiste kosten.

Wat komt !WOON tegen in de panden van Camelot?

We krijgen nu veel klachten over trage en onduidelijke reacties en zien onduidelijke en ook onjuiste afrekening van servicekosten. We zien ook dat andere kosten in rekening zijn gebracht die niet terecht zijn. Dat zet kwaad bloed en op die vlakken is de nodige winst te behalen.

Servicekosten

  • Een aantal onduidelijke posten en gebrek aan transparante afrekeningen
  • Ondanks uitspraken van de Huurcommissie het jaar erop toch weer dezelfde kosten
  • Alleen correctie voor huurders die een procedure beginnen, niet voor de anderen
  • Uitzondering sinds kort: een pand op de Rijswijkstraat. Daar is op initiatief van en na overleg met de eigenaar de afrekening vanaf 2018 bijgesteld voor alle huurders. Dit geldt helaas nog niet voor andere panden
  • Na recente uitspraken van de Huurcommissie over de afrekening 2017 nog geen geld terug voor de huurders

Onderhoud

Te trage reactie op serieuze klachten als een kapotte verwarmingsketel of een niet sluitende centrale voordeur. Voor huurders levert dit onprettige en onveilige situaties op. Camelot geeft aan dat zij daar niet altijd het laatste woord in heeft. Zo wijzen ze op een voorbeeld waarbij zij binnen 4 uur de servicedienst van de eigenaar hebben ingeschakeld. Deze had alleen niet het noodzakelijke onderdeel voor de oude installatie en daarom duurde het een week voor het probleem was opgelost. Alleen zaten de huurders ondertussen in de kou, dus dan kan je op zijn minst duidelijker communiceren en samen met de eigenaar iets bedenken om de huurders tegemoet te komen.

Borg

  • Inhouden € 150 bij vertrekkende huurders in afwachting van de eindafrekening van de servicekosten. Terwijl een huurder kort na na goede oplevering de hele borg terug hoort te krijgen.

MyCastle: gestopt, maar nog niet iedereen heeft geld terug

  • Met de € 202,50 kosten voor deze website is Camelot gestopt na uitspraak rechter. Huurders die er actief om vragen krijgen hun geld terug. Je moet dat dus wel zelf in gang zetten. Recent ontving nog een groep huurders uit Breda hun geld terug. Zie hier de uitleg hoe je dat doet

Camelot stopt met vragen € 100 voor eindschoonmaak

Tot voor kort moesten huurders bij het tekenen van het contract ook alvast € 100 betalen voor de eindschoonmaak. Dat vond de rechter niet redelijk: “De keuze van Camelot Beheer om na vertrek van de huurder de woning en de zich daarin bevindende inboedel professioneel te laten reinigen is een wens van Camelot Beheer, waarvoor zij de kosten dient te dragen.” Dat gaat de beheerder nu ook in de praktijk toepassen. Wie de woning ‘hotelschoon’ oplevert bij vertrek, krijgt de €100 dan terug. Op ons verzoek om dit geld nu al terug te betalen wil Camelot niet ingaan. “Dan komen we niet toe aan het correct afrekenen van de servicekosten, we kunnen niet alles tegelijk.”

Wat zouden wij en de huurders graag zien?

  • Correcte en transparante afrekeningen van servicekosten voor alle huurders
  • Niet alleen voor 2019 en 2020 en daarna maar ook 2018 (net als bij het pand in de Rijswijkstraat)
  • Dit geldt voor de panden aan Slotermeerlaan, Koningin Wilhelminaplein en WASA Village (Nieuw-West), Meibergdreef (Zuidoost), Lunaweg (Duivendrecht) en Landtong (Amstelveen), maar net zo goed voor complexen elders in het land
  • Teruggave van kosten MyCastle voor iedereen die dat nog niet kreeg
  • Stoppen met die € 100 eindschoonmaak en terugbetalen aan degenen die dat hebben betaald
  • Borg direct en volledig terug betalen en niet € 150 inhouden tot afrekening servicekosten
  • Niet alleen beloftes, maar ook nakomen en waarmaken

Belang voor huurders én voor verhuurder

Een goede verstandhouding tussen huurders en verhuurder vraagt om redelijke kosten, transparantie en goede service. Dat voorkomt onvrede, procedures en slechte publiciteit. Camelot heeft wat dat betreft het nodige goed te maken en geeft nu aan dat ze dat willen, dus we zijn benieuwd. Hierbij is wel enige haast geboden, want de afrekening van de servicekosten over 2020 komt al weer in zicht. Voor huurders is van belang dat aanstaande 30 juni de termijn afloopt om de afrekening van de servicekosten over 2018 aan te kaarten. Ruim voor die tijd moet er dus helderheid zijn over de belangrijkste posten, anders hangt er alsnog een flink aantal procedures in de lucht. Voor de afrekening van servicekosten moet iedere huurder immers een procedure starten, één voor elk jaar. Dat klinkt lastig, maar kan wel veel opleveren. Als de afrekening goed is kan de verhuurder die procedures voorkomen.

In gesprek met bewonerscommissies

De nieuwe directeur gaat nu in gesprek met de bewonerscommissies van een aantal panden, om van de huurders zelf nog eens te horen wat hen dwars zit. Dat is alvast een mooi begin. Huurders met klachten over Camelot kunnen ondertussen natuurlijk gewoon bij ons terecht voor informatie en hulp.

Camelot is boos op WOON

 

Artikel delen:

!WOON

Woont u niet in Amsterdam, Amstelveen of Haarlem en bent u lid van de Woonbond, dan kunt u terecht bij de Woonbond Huurderslijn.



Sluit