Sommige verhuurders nemen het niet zo nauw met de rechten van de huurder. Zij ontduiken de wet- en regelgeving, gedragen zich niet netjes of zetten huurders onder druk, bijvoorbeeld om de woning te verlaten. Soms is er ook sprake van een overtreding van de Wet goed verhuurderschap. Deze wet heeft als doel om ongewenst verhuurgedrag te voorkomen en huurders te beschermen. De gemeente zorgt voor handhaving van deze wet.
Je hebt meer rechten dan je denkt. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van ongewenst verhuurgedrag en lees je wat je kunt doen.
Is de huur die je betaalt hoger dan toegestaan? Vraag dan snel huurverlaging aan!
De puntentelling bepaalt de maximale (kale) huurprijs die de verhuurder voor de woning mag vragen. Deze puntentelling geldt voor huurders met:
- een niet geliberaliseerde huurovereenkomst (afgesloten voor 1 juli 2024), en;
- een huurcontract in het laag of midden segment (huurovereenkomst afgesloten op of na 1 juli 2024).
- een huurovereenkomst voor een kamer, ongeacht de ingangsdatum van het contract.
Is de huurprijs te hoog, dan kun je via een procedure bij de Huurcommissie de huurprijs verlagen tot het maximum. Een te hoge huur is ook een overtreding van de wet goed verhuurderschap. De gemeente kan handhaven. Klik hier voor de pagina van de gemeente Amsterdam.
Helaas gebeurt het met grote regelmaat; de verhuurder betaalt de borg niet of gedeeltelijk terug na afloop van het huurcontract. Vaak ten onrechte. Kijk op onze pagina met informatie over het terugkrijgen van de borg en vind daar ook onze voorbeeldbrief.
De borg mag maximaal 2 keer de kale huur zijn. Dit geldt voor huurcontracten van 1 juli 2023 of later. Is de borg hoger, dan is dat een overtreding van de wet goed verhuurderschap. De gemeente kan handhaven. Klik hier voor de pagina van de gemeente Amsterdam.
Als de verhuurder met een verhuurmakelaar werkt, betaalt de verhuurder zelf de bemiddelingskosten. De verhuurmakelaar mag deze kosten niet ook nog eens aan de huurder vragen. Als een woningzoekende reageert op een advertentie hoeft die woningzoekende nooit bemiddelingskosten te betalen. Deze kosten heten ook wel administratie-, contract- of makelaarskosten. Schakelt de huurder zelf een eigen verhuurmakelaar of bemiddelaar in? Dan moet de huurder dit wel zelf betalen.
Kijk op onze pagina over bemiddelingskosten voor meer informatie en een voorbeeldbrief om het bedrag terug te vorderen. Onterecht rekenen van bemiddelingskosten is een overtreding van de wet goed verhuurderschap. De gemeente kan handhaven. Klik hier voor de pagina van de gemeente Amsterdam.
Servicekosten betaal je bovenop de kale huur. Voorbeelden zijn schoonmaak van de centrale hal, de huismeester en elektra van de lift. Je betaalt maandelijks een voorschot. De verhuur rekent na afloop van het (kalender)jaar af. De verhuurder mag alleen de daadwerkelijke kosten rekenen. Een verhuurder mag geen winst maken.
Klopt de afrekening niet? Dan kun je de Huurcommissie of rechter vragen uitspraak te doen over de servicekosten. Zo weet je wat je moet betalen. Kijk op onze pagina over servicekosten voor meer informatie.
Niet tijdig afrekenen van de servicekosten is een overtreding van de wet goed verhuurderschap. De gemeente kan handhaven. Klik hier voor de pagina van de gemeente Amsterdam.
Discriminatie is strafbaar op grond van het Wetboek van Strafrecht. Wordt je gediscrimineerd dan kun je aangifte doen bij de politie. Ook kan bij discriminatie op grond van de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb) en de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz) een uitspraak worden gevraagd aan het College van de Rechten van de Mens. Discriminatie is ook een overtreding van de wet goed verhuurderschap. De gemeente kan handhaven. Klik hier voor de pagina van de gemeente Amsterdam.
De gemeente kan ook handhaven als de verhuurder zich schuldig maakt aan intimidatie. Bijvoorbeeld als een verhuurder, zonder geldige reden, dreigt om de huurovereenkomst te beëindigen om op die manier een hogere huurprijs te vragen. Of als hij overgaat tot het afsluiten van gas, water en licht, omdat de huurder te veel klaagt.
Een huuropzegging zonder geldige rechtsgrond is niet geldig. Kijk voor meer informatie over huuropzeggingen op onze pagina over dit onderwerp.
Je hebt recht op informatie over jouw huurrechten. De verhuurder moet je informeren over:
- de verplichting om de woning te gebruiken zoals afgesproken.
- dat hij woning alleen mag betreden met jouw toestemming. Voor calamiteiten, zoals een gaslek, geldt een uitzondering.
- regels over de huurprijs, huurprijsbescherming en huurverhoging
- hoe je contact moet opnemen als er iets kapot is. Voor kleine reparaties ben je zelf verantwoordelijk. De verhuurder vertelt je welke werkzaamheden dit zijn.
- bij welke geschillen je terecht kunt bij de Huurcommissie of kantonrechter.
- de contactgegevens van het gemeentelijke meldpunt.
- de contactgegevens van je verhuurder of de beheerder van de woning.
Ontbreekt deze informatie? Dan is dat een overtreding van de wet goed verhuurderschap. De gemeente kan handhaven. Klik hier voor de pagina van de gemeente Amsterdam.
Artikel delen: