Huren met kuren: 1000 meldingen over gebreken

24 september 2019

Ruim 900 Amsterdammers reageerden op een vraag van AT5 en De Balie over achterstallig onderhoud in huurwoningen. Dat leverde een stapeling van gebreken op uit alle delen van de stad.  De meeste klachten gaan over tocht, geluidsoverlast, scheuren, schimmel en houtrot. Ook zijn er zorgen over de afhandeling van klachten en de gezondheidsrisico’s. De uitkomsten zeggen niets over de hele stad, maar latenwel zien dat een grote groep Amsterdammers zich zorgen maakt en overlast heeft. De resultaten werden op 23 september gepresenteerd tijdens de eerste bijeenkomst ‘Huren met Kuren’ in De Balie. Tijdens de avond spraken onder andere Evert Bartlema van WOON! en raadsleden van verschillende partijen over de staat van de huizen in Amsterdam.

Gebreken leiden tot stress, onrust en onzekerheid

De meeste huurders klagen over meerdere gebreken. Deze leiden tot stress, onrust en onzekerheid. Ruim 300 mensen geven aan dat de gebreken schadelijk zijn voor de gezondheid en bijna evenveel zeggen dat het gebrek erger wordt of steeds terug komt. De klachten komen van alle leeftijden en overal in de stad. Noord, de Baarsjes, Bos en Lommer, Buitenveldert, de Jordaan, de Pijp en de Rivierenbuurt komen het meest voor. Particuliere verhuurder komen veel voor. Terwijl zij een derde van de huurwoningen in Amsterdam verhuren gaat bijna 40% over hun woningen . Een op de tien klachten gaat over Makelaar Rappange. Aham Vastgoed, DVM Makelaars, Draijer Makelaardij en Vastgoed, Dijkhuis Vastgoed Management en Keij & Stefels zijn ieder goed voor zo’n drie tot vier procent van de meldingen.

Gebreken bij woningcorporaties

Woningcorporaties verhuren tweederde van de huurwoningen in de stad. Ook hier is het nodige aan de hand. Zes op de tien klachten komen uit deze sector, waarbij Ymere met bijna 16% aan kop gaat, gevolgd door Eigen Haard (13%), de Key en Rochdale met ieder bijna 10%.

Bij zes op de tien mensen die klachten meldden bij de verhuurder is deze niet verholpen. Bij 3% zijn de gebreken verholpen en 16% wacht nog op een reactie op de klacht. Vaak gehoord: een opzichter komt langs en laat daarna niets meer van zich horen. Soms wordt de oplossing bij de bewoner zelf gelegd. Een op de tien huurders wil of durft geen melding te doen uit angst voor slechte relatie met de verhuurder.

Klachten worden soms knullig verholpen. De enquete geeft voorbeelden van een aannemer die een asbestpijp op zolder doormidden zaagde. Waarop ze van een door haarzelf ingeschakeld asbestbedrijf het advies kreeg die zolder niet meer te betreden. Een andere aannemer schilderde de ramen dicht, waardoor die niet meer open gingen en ze kreeg het advies “de douchemuren niet te nat te maken”, om de schimmel op de buitenmuur te beperken.

Van de respondenten kwam maar 12% naar !WOON. Een aantal gevallen leidde tot een huurverlaging, in een aantal zaken loopt het onderzoek nog. Een kleine 8% speelde het via de bewonerscommissie of een huurdersvereniging. En 2% startte een protestactie, die soms de media haalde. Opvallend is verder dat 70 procent geen melding heeft gemaakt. Veel huurders hebben het gevoel “klem” te zitten, omdat doorstromen naar een andere huurwoning in Amsterdam als gevolg van de krapte op de woningmarkt en hoge huurprijzen moeilijk is.

Gebreken melden en hulp van !WOON

Heeft u klachten over uw woning? Neem vooral contact op met !WOON. Onze hulp is gratis voor bewoners. We bekijken samen met u wat er te doen is en helpen zo mogelijk een oplossing te vinden. Soms lukt het direct de verhuurder te overtuigen, soms is een verzoek tot huurverlaging nodig en soms een gang naar de rechter. Neem geen genoegen met (ernstige) gebreken!

Onderhoud en gebreken

 

 

 

Artikel delen:

!WOON