Studentenhuisvester XIOR nalatig – bewoners in actie

03 april 2024

Bewoners van een jongerencomplex in Amsterdam Nieuw-West van XIOR Student Housing hebben  al maandenlang last van achterstallig onderhoud. Zo is in een van de gebouwen de kapotte ingangsdeur vervangen door een houten plank. Bewoners hebben XIOR herhaaldelijk verzocht de gebreken op te lossen. Ze krijgen dan het antwoord ‘wij zijn ermee bezig’, waarop vervolgens geen actie volgt. Ook blijkt dat XIOR te hoge servicekosten vraagt. Daarover zijn uitspraken en lopen procedures niet alleen in Amsterdam, maar ook in Breda en Groningen.

Onlangs viel de druppel die de emmer deed overlopen voor de bewoners: In een van de woningen brak een brand uit. De uitgerukte brandweer probeerde het pand binnen te komen om de brand te blussen. Vanwege de ontbrekende voordeur moest de brandweer een omweg nemen via de garage, waardoor kostbare tijd verloren ging. Gelukkig waren de bewoners zelf niet in de woning aanwezig, wel is de woning onbewoonbaar en zijn de huisdieren van de bewoners overleden.  De bewoners van het pand reageerden verontwaardigd en verzochten XIOR nogmaals de gebreken te herstellen. Waarop zij wederom dezelfde reactie als eerder ontvingen. Met behulp van !WOON zijn de bewoners nu bezig om door middel van juridische procedures, media- en politieke aandacht de druk op XIOR te verhogen zodat zij hun plicht als verhuurder nakomen.

Hoge servicekosten

Terwijl het onderhoud en de dienstverlening te wensen overlaten, betalen bewoners wel hoge en onduidelijke servicekosten. Deze zijn met name voor schoonmaak, onderhoud, huismeester en meubilering. Uit de achterliggende facturen blijkt dat XIOR kosten aan bewoners doorbelast, die volgens Stichting !WOON voor rekening van verhuurder zijn . Een aantal bewoners is een rechtszaak gestart tegen XIOR. Zij hebben een geliberaliseerd huurcontract en kunnen niet terecht bij de Huurcommissie, maar wel bij de kantonrechter.

Huurverlaging

Recent realiseerden drie huurders in Amsterdam een flinke huurverlaging met hulp van !WOON en een jurist via het Emil Blaauw Fonds. In 2021 deed de Huurcommissie een uitspraak in het voordeel van deze huurders. XIOR ging naar de kantonrechter waar ze onder andere de WOZ waarde aanvochten. Daarom duurde de procedure tot 2024, maar de huurders krijgen nu € 916 tot € 1679 terug afhankelijk van hoe lang ze er gewoond hebben. Vanwege de specifieke situatie is deze uitspraak niet gelijk van toepassing voor andere huurders, maar het is altijd verstandig om te controleren of de huurprijs wel klopt.

Eigen incasso met briefjes op deuren

Een ander merkwaardig fenomeen bij XIOR is een eigen incassomedewerker. Een zekere Luc loopt door de panden, klopt aan en laat briefjes achter op deuren. Hij noemt zichzelf ‘Field Representative’ en ‘Bill and Account collector’. Dit komt bij menig bewoner behoorlijk intimiderend over.

 

Problemen in andere steden

XIOR is een grote Belgische verhuurder voor studentenwoningen en heeft panden in meerdere Europese landen. Ook in andere complexen ervaren huurders soortgelijke problemen  met gebreken en onduidelijk servicekosten. Zo hebben ook enkele tientallen bewoners in Amsterdam Zuidoost en Maastricht procedures bij de kantonrechter gestart. We zagen al eerder succesvolle procedures bij de Huurcommissie in onder andere Breda en Groningen.

Servicekosten te hoog?

Heb je vragen over je huur, het onderhoud of je servicekosten? Neem contact op met !WOON als je in Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Diemen, Haarlem of Zaanstad woont. We helpen je gratis.

Servicekosten: voorschot afrekenen – werkelijke kosten

 

 

Artikel delen:

!WOON