Nieuws
Eigenaar Soner Sari van het HiCondo pand in Amsterdam Zuidoost is door het lint gegaan toen een huurster haar borg terug kwam vragen. Het levert hem een aanklacht wegens mishandeling op. Vanwaar dat slechte humeur? Komt dat door de 50 huurders die procedures zijn gestart om teveel betaalde servicekosten over 2022 en 2023 terug te […]
> Lees verderDrukwerk verspreiden in het HiCondo pand in Amsterdam Zuidoost mag niet meer van de eigenaar. Daarmee reageert hij op een actie tegen de hoge servicekosten. De verhuurder doet er alles aan om die te dwarsbomen. Nadat de bewonerscommissie een flyer bij bewoners in hun bus deed heeft hij een boete aangekondigd op verspreiden van drukwerk. […]
> Lees verderSinds 1 januari 2025 moet elke verhuurder bij het aangaan van een nieuw huurcontract een puntentelling van de woning aan de huurder geven. Elke verhuurder heeft dus een recente puntentelling van de woonruimte. De sector van particuliere verhuurders is niet transparant, hoe huurprijzen tot stand komen is niet duidelijk. Om het voor woningzoekenden iets transparanter […]
> Lees verderHet kabinet verraste met de mededeling dat de huurverhoging in de sociale sector niet doorgaat. Dat plan is gekoppeld aan het optrekken van de puntentelling, waardoor vooral huren in het middensegment weer extra omhoog kunnen. Woningcorporaties zien hun berekeningen voor de komende jaren en daarmee mogelijk een deel van hun bouwplannen in rook opgaan. Maar […]
> Lees verderSchimmel, hoge huren, rare contracten, lastige verhuurders, slechte isolatie, huurders in de problemen. In ons werk in Amsterdam en regio zien we waar huurders tegenaan lopen. We krijgen veel vragen, spreken vele bewoners uit alle culturen en gaan regelmatig op huisbezoek. We spreken veel verhuurders om problemen op te lossen en gelukkig lukt dat vaak. […]
> Lees verderCirca 2000 bewoners van OurDomain South East krijgen een deel van de betaalde servicekosten terug. Dat is het resultaat van een afspraak tussen de bewonerscommissie en verhuurder GreyStar. !WOON hielp de commissie bij de oprichting en het overleg. De (ex)huurders ontvangen 17,50 per maand over de jaren 2022, 2023 en 2024. Tevens zijn de kosten […]
> Lees verderDe bewoners van de voormalige broedplaatsen Lely en SUP in Amsterdam West krijgen de laatste twee huurverhogingen terug. De afspraak geld voor alle 100 huurders. Zij krijgen elk € 250 compensatie. !WOON steunde de commissies in de onderhandelingen en bij juridische procedures. Urban Resort verhuurt woon- en werkruimtes tijdelijk aan kunstenaars in panden in afwachting […]
> Lees verderIs de laminaatvloer vastgelijmd of uitneembaar? Is het onderdeel van de huur of mag de verhuurder er extra servicekosten voor vragen? Na jaren discussie is er nu duidelijkheid in een complex aan de Slotermeerlaan in Amsterdam. Volgens de rechter is een PVC-vloer vast onderdeel van een woning. De kosten zitten al in de huur en […]
> Lees verderAmsterdam kent opnieuw een omvangrijk geschil over de afrekening van servicekosten. Het gaat om drie complexen van Rockfield, waar de bewonerscommissies niet tot overeenstemming zijn gekomen met de verhuurder. Daarop is namens 400 bewoners een dagvaarding uitgebracht. Mogelijk leidt dat tot verdergaande gesprekken, anders zal de rechter uitkomst moeten bieden. De afgelopen jaren zijn steeds […]
> Lees verderDe Huurcommissie heeft recent uitspraak gedaan in zeven zaken die verschillende bewoners van de A.J. Ernststraat 727 met behulp van !WOON tegen hun verhuurder hebben aangespannen. De verhuurder probeerde de huurprijzen kunstmatig hoog te houden door de suggestie te wekken dat er sprake was van gezamenlijke bewoning door een groep mensen. Hierdoor zou de woning […]
> Lees verder
Contact en spreekuren