Woon je in een slecht geïsoleerde huurwoning?
Heb je een hoge energierekening?
Wil je meer comfort?

Vraag dan je verhuurder om betere isolatie van je woning. In dit stappenplan lees je waar je recht op hebt en hoe je hiermee aan de slag kunt gaan.

Een verhuurder moet volgens de wet meewerken aan een redelijk voorstel voor bijvoorbeeld dubbelglas, vloerisolatie en dakisolatie. Verhuurders weten dat slecht geïsoleerde woningen niet meer van deze tijd zijn, dus het verzoek komt niet als een verrassing. Wanneer je zelf om de isolatie vraagt, is het redelijk dat de verhuurder hiervoor een beperkte huurverhoging krijgt. Je betaalt alleen voor de echte verbetering, niet voor onderhoud. De huurverhoging verdien je met de huidige energieprijs makkelijk terug. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld en rekentool om zelf het bedrag te berekenen.

!WOON helpt als de verhuurder niet reageert of niets doet. We bieden deze gratis ondersteuning aan huurders in Amsterdam, Amstelveen, Haarlem, Diemen en Aalsmeer. Dit start met een herhaald zakelijk voorstel aan de verhuurder, helpt dat ook niet dan gaan we zo nodig door tot het afdwingen bij de rechter. We hebben al vele bewoners met succes geholpen.

Rekenvoorbeeld dubbel (HR++) glas
Per m2 dubbel glas bespaart u gemiddeld 12m3 gas per jaar
U krijgt bovendien veel meer comfort in de woning

Glasoppervlakte12m2
Kosten plaatsing HR++ glas€6.000
Huurverhoging €/maand€31,11
Energiebesparing €/maand€17,40 *

* gebaseerd op prijspeil €1,45 p/m3

Stap 1

Stuur je verhuurder een schriftelijk verzoek voor betere isolatie. Kijk of je buren dezelfde wens hebben en of je samen kunt optrekken, dan kan je een gezamenlijk verzoek sturen.

zie hier de voorbeeldbrief 1 voor een individueel verzoek
zie hier de voorbeeldbrief 1 voor een gezamenlijk verzoek

De voorbeeldbrieven gaan alleen over dubbelglas, dat is het makkelijkst te regelen. Wil je ook vloer- of dakisolatie of vervanging van een oude CV ketel met slecht rendement? Voeg dat dan zelf toe.

Hopelijk wil de verhuurder direct met je overleggen over de plaatsing van dubbelglas. Wacht 2 weken of er een reactie komt, ga dan – zo nodig – naar stap 2.

Advies nodig? !WOON denkt graag met je mee.

Stap 2

Wil de verhuurder niet met je overleggen of reageert hij helemaal niet?
Stuur dan een herinnering met een meer concreet voorstel aan de verhuurder. We hebben een rekentool gemaakt die een indicatie geeft van de redelijke huurverhoging voor dubbelglas. De kosten voor de investering voor het glas zijn gebaseerd op onze ervaring met offertes en uitgevoerde projecten. De berekening van de huurverhoging per maand gebeurt met de rekenmethode die de Huurcommissie toepast. Soms wil een verhuurder ook de kosten voor nieuwe kozijnen meerekenen, maar vervangen van kozijnen is onderhoud dat de verhuurder moet betalen. Daarvoor betaalt een huurder al via de huurprijs.

Dan zie je de huurverhoging die je ongeveer mag verwachten op basis van de rekenmethode van de Huurcommissie.

Het oppervlakte per raam bepaal je door lengte x breedte te rekenen. Doe dat x het aantal even grote ramen.

Bij voorbeeld 6 ramen (voor en achter) van 0,9 meter breed x 1 m hoog = 6 x 0,9 = 5,4 m2.
Plus 6 bovenramen van 0,5 x 0,9 m = 6 x 0,45 = 2,7 m2.
Totaal 5,4 + 2,7 = 8,1 vierkante meter glas.

 

Wanneer de CV-ketel 10 jaar of ouder is, kan je om vervanging vragen. De eventuele redelijke huurverhoging hangt af van de leeftijd van de huidige CV-ketel. Het bouwjaar is meestal te achterhalen via het type-plaatje op de ketel.

Is de huidige ketel 15 jaar of ouder? Dan is deze economisch afgeschreven en geldt de vervanging als regulier onderhoud. In de meeste gevallen is een huurverhoging niet redelijk.

Is de ketel tussen 10 en 15 jaar oud? Dan is er nog een beperkte restwaarde van de huidige ketel. In deze situatie is een huurverhoging tussen € 5 en € 15 per maand redelijk.

Stuur een schriftelijk voorstel met het berekende bedrag huurverhoging aan de verhuurder. Geef de verhuurder weer tenminste twee weken om het voorstel te reageren. Hoor je niets of krijg je een afwijzing, of wil de verhuurder praten? Neem in alle gevallen contact op met !WOON. Wij ondersteunen je met de volgende stappen.

zie hier de voorbeeldbrief herinnering voor een individueel verzoek
zie hier voorbeeldbrief herinnering voor een gezamenlijk verzoek

Stap 3

Leveren stap 1 en 2 niets op en woon je in Amsterdam, Amstelveen, Haarlem, Diemen of Aalsmeer? Neem dan contact met ons op. We zullen de verhuurder nog eens herinneren – soms helpt dat. Anders kijken we samen met je of we een offerte aanvragen voor de verbeteringen, zodat we daarmee een heel concreet voorstel kunnen doen.

Komt de verhuurder dan nog niet in actie? Dan overleggen we met je over de volgende stap: een verzoekschrift bij de Kantonrechter om de energiebesparende voorzieningen af te dwingen. Het Emil Blaauw Proceskostenfonds kan onder voorwaarden garant staan voor de kosten van een dergelijke procedure, waardoor je als huurder kunt procederen zonder kostenrisico.

De verhuurders laten het bijna nooit op een rechtszaak aankomen. Ze weten dat ze die verliezen. Dus deze juridische druk kan genoeg zijn om je aan meer comfort en een lagere energierekening te helpen.

Neem contact met ons op

Vragen?
Bel !WOON op 020 5230130 of ga langs bij een spreekuur in je buurt zie contact op wooninfo.nl

 

Artikel delen:

!WOON