Schimmelexplosie in Amsterdam

06 februari 2023

De afgelopen tijd krijgen !WOON, de GGD en diverse corporaties veel meldingen over schimmel in woningen. Heel ongezond natuurlijk en zaak er snel iets aan te doen. Maar waardoor komen de klachten? Wij adviseren als eerste de ventilatie te checken. Hoe? Heel eenvoudig, met een wc-papiertje.

Schimmelvorming kan komen door lekkage, optrekkend of doorslaand vocht. Dat zal je met goede ventilatie niet tegenhouden. Een ander deel van de schimmelklachten is te wijten aan veel vocht in huis en belabberde isolatie. Daar valt met betere ventilatie wel wat aan te doen. Als bewoners kan je daar bij helpen, maar we zien ook vaak systemen die niet goed werken.

Vocht in huis

Een ventilatiesysteem moet continu werken. Met name in de douche is het belangrijk het vocht via dit systeem af te voeren. Het vocht moet namelijk niet in andere ruimtes komen. Anders krijg je daar op koude muurdelen of bij de kozijnen situaties waardoor schimmel kan groeien. Het hangt af van hoe de ventilatie in je badkamer is of je na het douchen de badkamerdeur beter open kunt laten staan of gesloten houden. Om te kijken of de ventilatie wel voldoende werkt kan je een simpele test doen. Je houdt dan een WC-papiertje tegen het ventiel of het rooster. Valt het naar beneden, dan is er onvoldoende ventilatie. Blijft het hangen, dan kan de luchtafvoer nog steeds onder de norm zijn, maar dan is er in ieder geval iets.

Valt het papiertje naar beneden? Let dan op de volgende punten:

  • is er geen luchttoevoer in de douche (klepraampje of rooster in de douchedeur)? Herhaal dan de proef met de deur open. Blijft hij dan wel zitten, vraag dan de verhuurder om een rooster in de douchedeur te plaatsen.
  • heb je mechanische ventilatie, zet deze dan, als dat mogelijk is, op een hogere stand. Of pas het ventiel aan zodat het meer lucht kan aanzuigen. Doe dit niet bij balansventilatiesystemen (die ook luchttoevoerventielen hebben), overleg dan eerst met de verhuurder.

Werkt de ventilatie niet of niet goed? Meldt dit dan schriftelijk bij je verhuurder (via whatsapp, klantportaal of e-mail) en zorg dat je je bewijs van de melding bewaart. Je kan ook bellen en schriftelijk bevestigen. Het is eerst aan de verhuurder om te reageren. Maar als de verhuurder niet tijdig iets doet met je melding dan kan een gang naar de Huurcommissie of rechter nuttig zijn. Die kunnen schimmelvorming in combinatie met een niet goed werkende ventilatie in de douche kan als gebrek aanmerken, met een tijdelijke huurverlaging tot het gebrek verholpen is.

Meer tips hoe om te gaan met het binnenklimaat vind je hier op de website van de GGD.

Isolatie verbeteren?

Aan isolatie valt ook het nodige te doen. Dit moet in de regel in overleg met je verhuurder. De koude muurdelen waar schimmels op komen, zijn te isoleren met  een voorzetwandje. Dit is vaak de snelste manier om problemen op te lossen of te verminderen. De te nemen stappen zijn dezelfde als bij dubbel glas aanvragen: kijk op deze pagina.. Wil je het zelf doen? Lees dan eerst even dit deze tekst over zelf klussen in de woning. Zijn er lekkages of is er optrekkend of doorslaand vocht? Dan moet dat eerst opgelost worden. Zorg in dat geval dat de verhuurder op de hoogte is (zie melding gebrek hierboven). Reageert de verhuurder niet of niet op tijd? Neem dan contact met ons op. Let wel, betere isolatie helpt tegen schimmelvorming, maar ventileren blijft belangrijk voor de luchtkwaliteit.

Gebreken aan de woning en nulpunten – huurverlaging

Artikel delen:

!WOON