Huurverhoging ingegaan per 1 juli, tenzij ….

01 juli 2019

Op 1 juli gaat voor de meeste huurders de jaarlijkse huurverhoging in. Tenminste, als geen bezwaar is gemaakt. Want dan moet de verhuurder naar de Huurcommissie en daar winnen om de verhoging te krijgen. Maar wat nu als de huurder geen bezwaar heeft gemaakt, maar de verhoging ook niet betaalt? Dan moet de verhuurder nu een herinnering sturen. Niet een betalingsherinnering, dat geldt niet. Het moet een herinnering zijn van de in april aangezegde huurverhoging. Doet hij dat niet, dan gaat de verhoging niet door. Doet hij dat wel, dan kan de huurder alsnog bezwaar maken met een zogenaamd rappel bezwaar. Als de huurder niet reageert op die herinnering moet hij de verhoging alsnog betalen per 1 juli. De regels en kansrijke redenen voor bezwaar zijn hier verder uitgelegd.

Servicekosten afgerekend?

Als u een voorschot voor servicekosten betaalt dan heeft u van de verhuurder een afrekening over 2018 ontvangen. Tenminste, als het goed is. U betaalt de werkelijke kosten, een eventueel teveel betaald voorschot hoort u terug te krijgen. Vooral in de particuliere verhuur gaat daar nog wel eens wat mis en betalen huurders naast een hoge huur ook hoge servicekosten. Daar kunt u vaak een deel van terug krijgen, ook bij een huurcontract in de vrije sector. Lees hier hoe dat in zijn werk gaat.

Onderhoud woning in orde?

Huurverhoging is niet fijn, vaak is de huur al hoog genoeg. In ruil voor de huur die u betaalt – ook als die niet zo hoog is – mag u goed onderhoud verwachten. Zijn er gebreken aan de woning? Behalve kleine dagelijkse reparaties zijn die voor de verhuurder. Een melding van een gebrek bij de verhuurder zou genoeg moeten zijn om de klachten op te lossen. Wordt de klacht niet verholpen en heeft u er last van? Kijk dan of het genoeg is om een procedure voor een tijdelijk huurverlaging op te starten. Dat heeft meestal snel effect, want de verhuurder voelt dat in de portemonnee. De huur mag dan pas terug naar het oude niveau als het gebrek verholpen is. Lees hier verder hoe dat gaat.

Heeft u verder vragen of wilt u hulp? Wij helpen huurders in Amsterdam, Amstelveen en een deel van Haarlem. Goed en gratis. U kunt naar een van onze spreekuren of een vraag stellen per mail of telefoon.

Artikel delen:

!WOON